ANNONS

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Stark vegotrend i hela landet

Över hela landet. Hos såväl kvinnor som män. I alla åldersgrupper.
Nu presenterar Ica en genomgång av hur försäljningen av vegetariska alternativ i Sverige har utvecklats under 2019.

Trenden med mer vego är stark och spridd över helalandet, konstaterar Ica i sin analys.
– Nej, vego är inte längre en smal trend utan börjar bli en bred företeelse i hela landet, i vissa butiker har försäljningen ökat med mer än 1000 procent och det är roligt att många kunder vill pröva ny mat, säger Anders Svensson som är vd för Ica Sverige.

Intresset för vego är idag stort över hela landet. Det som nu driver trenden är det som heter “färsk vego”, exempelvis färska vegoschnitzlar, falafel eller burgare där den totala försäljningen har ökat med 40 procent.

I vissa delar av landet är utvecklingen av vego särskilt stark. Icas analyser indikerar att det oftast beror på en kombination av starkt intresse lokalt hos kunderna samtidigt som Ica-handlaren engagerat sig i att möta den starka vegotrenden.

Flest kunder finns i de fyra största städerna, där antalet nya vegokunder ökat rejält. Ökningen är 12 procent i Stockholm, 10 i Göteborg, 13 i Malmö och 11 procent i Uppsala.

Läs mer om trenden i Butikstrender, printmagasinet, nr 10/2019

ANNONS <- SWAJPA ->

SENASTE NYHETERNA

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch