Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Startskott för Lidls tredje centrallager

Lidls tredje lager i Sverige invigdes i november med festligheter för både personal och externa intressenter. Den 16:e oktober kom den första inleveransen till lagret i Örebro och den 2 december fick 39 av regionens butiker de första varuleveranserna från det nya lagret som nu är i full drift.

Lidls expansion i Sverige fortsätter och under 2020 invigs kedjans 200:e butik. Tillväxten underlättas av att det tredje centrallagret i Örebro nu tas i full drift. Lidl har sedan tidigare ett lager i Halmstad och ett i Rosersberg. I mitten av oktober kom första inleveransen av varor till lagret och måndagen den 2 december gick de första leveranserna till 39 av regionens butiker. I och med öppningen av Örebro-lagret skapas bättre förutsättningar och kapacitet för de två befintliga centrallagren i Halmstad och Rosersberg.

Örebro är ett av Sveriges betydande logistikpunkter och Lidls tredje centrallager är det största som öppnat i Sverige under 2019. Från driftsstarten servas 39 butiker och därefter ökar antalet butiker successivt, med en kapacitet för dagliga leveranser till 70-100 butiker från Göteborg och Småland upp till Värmland och Dalarna samt i riktning mot Stockholm.

– Detta är en oerhört viktig milstolpe för Lidls historia i Sverige och en betydande faktor för att fortsätta växa vårt fysiska butiksnät. Örebro är det perfekta läget med rätt förutsättningar för expansion där vi når 70 procent av landets befolkning inom en radie på 30 mil, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Lidl blir en stor arbetsgivare i Örebroregionen med nära 1000 anställda. Bara på lagret krävs cirka 200 personer med ett stort antal olika kompetenser inom bland annat varumottagning, varuexpediering, varuförsörjning, administration och HR. Rekryteringsprocessen som fortfarande pågår har varit framgångsrik och bland annat har en mycket hög andel, 40 procent, kvinnor anställts.

– Efter en väldigt lyckad rekryteringsprocess är vi säkra på att vi hittat Örebros bästa arbetskraft och vi är mycket stolta och glada över att det varit så stort intresse. Det är medarbetarna som tillsammans skapar vår framgång och jag är övertygad om att vår regiondirektör och lagerchef tillsammans med alla medarbetare kommer att skapa en arbetsplats att vara stolt över, säger Helena Erlingsjö, HR-direktör Lidl Sverige.

Lidl fortsätter ta marknadsandelar i Sverige och växer idag snabbare än den övriga marknaden och fler och fler konsumenter upptäcker Lidls erbjudande om högsta kvalitet till bästa pris, att bra mat inte behöver kosta skjortan. Lagret i Örebro en av de faktorer som möjliggör fortsätter utmana och göra skillnad på den svenska dagligvarumarknaden.

Fakta Lidls centrallager i Örebro
• Lagerchef Mikael Holmberg
• Regiondirektör Thomas Andersson
• Lidls modernaste i Europa
• 36 200 pallplatser
• 24 500 pall in/månad
• 28 000 pall/månad
• Takhöjd på 18,5 meter
• Kapacitet att serva 70-100 butiker
• 200 anställda på lagret, totalt 1000 medarbetare i regionen
• 50 000 kvadrat (det största lagret som tagits i drift under 2019 i Sverige), motsvarar 5 hektar, 9,2 fotbollsplaner, 40 olympiska simbassänger eller 3333 friggebodar.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Välkomnar marknadsdom

Franskägda Skånemejerier välkomnar Patent- och marknadsdomstolens beslut kring ostmärkena Präst, Herrgård och Grevé om vilka företaget varit i strid med

Framtidstron lägre i handeln

Framtidstron sjunker. Det gäller både i butiker och e-handeln. Det handlar framförallt om att man ser en lågkonjunktur och pessimistiska

Låter papper ersätta plast

Papper ersätter plast i Arlas nya ostförpackningar. Såväl Herrgård som Präst får ny förpackning där överdelen av plast ersätts av

Överklagar om spritreklam

Starkspritstillverkaren Mackmyra överklagar nu en dom från Patent- och marknadsdomstolen. Mackmyra vill använda idag otillåtna bilder i reklamen för att

Ny produkt från Kronfågel

Kronfågel har tidigare produkten Kycklingsteak som är en urbenad kycklingklubba. Nu tar man konceptet vidare. Den här gången handlar det

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch