Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Succé för Estrellas nätchips

Tomma hyllor?
Inte alltid något man önskar.
Men när det handlar om Estrellas och Hemmakvälls lansering av nätchips i Västkust-serien är det bara positivt.

1 augusti förlanserade Estrella sina Västkust nätchips sourcream & onion hos Hemmakväll.
Inför förlanseringen hade man byggt upp intresset i båda parternas kanaler och man räknade man att nätchipsen skulle bli populära. Nätchips är ett grytfriterat chips i Västkustchips-serien.
Att det skulle bli en sådan succé hade man dock inte räknat med.
– En av de mest spektakulära förlanseringarna för både Estrella och Hemmakväll, konstaterar man nu och säger apropå tömda chipshyllor, stort engagemang och andrahandshandel;
– Det har aldrig hänt tidigare på en lansering.

– Vi har aldrig fått så många frågor, kommentarer och engagemang innan en lansering! Någon konsument ville få köpa innan lanseringen, en försökte få oss att tro att våra butiker redan börjat sälja den så vi i vår tur skulle ge kunden förtur på chipsen, säger Camilla Fäldt, Digital marknadsansvarig på Hemmakväll.

– Det var så otroligt mycket buzz på nätet om produkten att ett företag köpte upp hela utbudet av Västkust nätchips på Hemmakvälls-butikerna i Växjö för att kunna sälja vidare på nätet. Detta har aldrig hänt oss tidigare, och då ska vi ha i åtanke att vi hade en världspremiär med Pepsi för ett par år sen, fortsätter Camilla.

Sandra Hallberg, marknadskoordinator på Hemmakväll, kommenterar att man blev överraskade av händelsen men menar också att den illustrerar vilken genomslagskraft konceptet med förlanseringen har – att testa spännande produkter i ett tidigt skede – samt ett bra samarbete med leverantörer. Hemmakväll har vidtagit åtgärder för att det inte ska hända igen och just nu kan man i Växjö och närliggande orter endast köpa fyra påsar nätchips per kund.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

Teknikmagasinet i konkurs

Teknikmagasinet ansöker nu om konkurs. Under en tid har man försökt genomföra en rekonstruktion och även haft intressenter som velat

De kan bli Årets matbluff

Rekordmånga kandidater. Fem finalister. Fram till 20 januari kan du rösta på vilken vara som motvilligt ska få utmärkelsen Årets

Ludvig Anderberg tror på Mat.se

E-handeln av mat har stor tillväxtpotential och det egna företaget Mat.se ligger i framkant med smart lösningar. Det anser, möjligen

Vill kartlägga kompetensbehov

Det finns en brist på utbildningar inom kött och chark i Sverige, anser regeringen. Nu vill man genomföra en inventering

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch