Succé för Estrellas nätchips

Tomma hyllor?
Inte alltid något man önskar.
Men när det handlar om Estrellas och Hemmakvälls lansering av nätchips i Västkust-serien är det bara positivt.

1 augusti förlanserade Estrella sina Västkust nätchips sourcream & onion hos Hemmakväll.
Inför förlanseringen hade man byggt upp intresset i båda parternas kanaler och man räknade man att nätchipsen skulle bli populära. Nätchips är ett grytfriterat chips i Västkustchips-serien.
Att det skulle bli en sådan succé hade man dock inte räknat med.
– En av de mest spektakulära förlanseringarna för både Estrella och Hemmakväll, konstaterar man nu och säger apropå tömda chipshyllor, stort engagemang och andrahandshandel;
– Det har aldrig hänt tidigare på en lansering.

– Vi har aldrig fått så många frågor, kommentarer och engagemang innan en lansering! Någon konsument ville få köpa innan lanseringen, en försökte få oss att tro att våra butiker redan börjat sälja den så vi i vår tur skulle ge kunden förtur på chipsen, säger Camilla Fäldt, Digital marknadsansvarig på Hemmakväll.

– Det var så otroligt mycket buzz på nätet om produkten att ett företag köpte upp hela utbudet av Västkust nätchips på Hemmakvälls-butikerna i Växjö för att kunna sälja vidare på nätet. Detta har aldrig hänt oss tidigare, och då ska vi ha i åtanke att vi hade en världspremiär med Pepsi för ett par år sen, fortsätter Camilla.

Sandra Hallberg, marknadskoordinator på Hemmakväll, kommenterar att man blev överraskade av händelsen men menar också att den illustrerar vilken genomslagskraft konceptet med förlanseringen har – att testa spännande produkter i ett tidigt skede – samt ett bra samarbete med leverantörer. Hemmakväll har vidtagit åtgärder för att det inte ska hända igen och just nu kan man i Växjö och närliggande orter endast köpa fyra påsar nätchips per kund.