Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Svårt att välja hållbart kött

Konsumenter som vill köpa miljömässigt mer hållbart producerat kött har ofta svårt att veta vad som egentligen är hållbart bland de olika alternativ som erbjuds.
Det visar en ny rapport från Konsumentverket.
Branschen har ett ansvar att hjälpa konsumenten snarare än att bara skapa fler valmöjligheter, menar verket.

Det är i rapporten ”Hållbara val av kött – konsumenternas möjligheter att agera hållbart på den svenska köttmarknaden”, som forskare pekar på de svårigheter som konsumenten ställs inför i butik och på restaurang. Även konsumenternas möjligheter att välja växtbaserade alternativ till kött granskas.
Till exempel krävs avsevärd kunskap och intresse hos konsumenten för att kunna välja bland de mer hållbara valen som erbjuds, såväl kött- som växtbaserade. För många blir detta en övermäktig uppgift.

— Konsumenterna förväntas ofta ha kapacitet att alltid välja rätt och att kunna navigera bland komplexa budskap, information eller olika koncept. Men rapporten visar att det finns flera hinder för att göra mer hållbara val. Det kan handla om utbud, exponering eller pris, där de mer hållbara produkterna oftast är dyrare. Även normer och vanor är viktigt för hur vi äter, säger Johan Jarelin, projektledare för rapporten.

Forskarna anser att de som förädlar och säljer kött har ett stort ansvar för att utbudet som erbjuds består av mer hållbara alternativ än det gör i dag. Dessutom behöver de mest hållbara alternativen bli mer lättillgängliga.
— Det handlar inte om att skapa än fler valmöjligheter, utan att istället underlätta för konsumenten som vill göra mer hållbara val, säger Johan Jarelin.

De här förändringarna vill rapportförfattare se

– En branschöverenskommelse om hållbart kött där dagligvaruhandeln gemensamt säkerställer att alla köttprodukter de säljer uppfyller högt ställda hållbarhetskrav.

– Förbättrat vegetariskt utbud i butik och restaurang. Utbudet av goda, mättande vegetariska produkter och rätter behöver förbättras. Presentationerna av rätterna behöver också förändras, då de idag ofta framställs som just alternativ eller specialkost.

– Förbättrat utbud av naturbeteskött. Ett ökat utbud går hand i hand med bevarande av naturbetesmarker och ökad biologisk mångfald.

– Fler möjligheter att välja mindre mängd kött, både på restaurang och i butik.

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Världens största semla

Att den är världens största semla är inte konstigt. Den blev nämligen dubbelt så stor som planerat. Nu kommer bageriet

Willys öppnar i Åmål

Fucking Åmål? Nej. Shopping Åmål. Nu flyttar Eurocash-butiken där för att istället öppna igen som Willys-butik i nytt läge och

Mest köpt hos Picadeli

29 miljoner sålda sallader noterar Picadeli i Sverige under fjolåret. Nu summerar man och konstaterar att körsbärstomat, majs, mozzarella och

Var tredje butik omställd

Coop fortsätter med en intensiv takt i att ställa om landets Netto-butiker till Coop-format och skyltning. Nu är man snart

Havrefralla nyhet från Fazer

När nio av tio svenskar äter för lite fullkorn kommer Fazer med nya Havrefralla där 51 procent av spannmålet består

Vi var på Ostfestivalen

Butikstrender besökte den sjunde upplagan av Ostfestivalen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Tre mejerier vann guldmedaljer för sina ostar och totalt

Lidls nya dubbelt certifierad

Lidl bygger just nu vad man beskriver som världens första klimatneutrala livsmedelsbutik. Det sker på Gotland, butiken öppnar i år

Framtidstron tillbaka – lite…

Framtidstron i handeln återhämtar sig något, konstaterar Svensk handel i sin barometer där man påpekar att de förväntningarna ökar både

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch