Syra är smaktrenden nästa år

Syra är den viktigaste smaktrenden 2020, hävdar Arla.
Det baserar man på en genomgång i sitt nyinstiftade smakråd.
För andra året presenterar Arla årets smak, som beskrivs som en kombination av trendspaning och smakverktyg.

Förra året lanserade Arla för första gången ”Årets smak” och fick som man upplever det en positiv respons på det.
Nu har man utökat konceptet till att förutom smakpaletter och recept även innehålla en smakkarta över syra som skapats i samarbete med Johan Swahn, doktor i sensorik vid Restauranghögskolan i Grythyttan vid Örebro universitet.

– Att kombinera trendspaning med fördjupad kunskap om mejeriprodukters roll som smakbärare känns både angeläget och roligt, säger Inger Myresten som är marknadschef för Arla pro.

Syra är alltså årets smak 2020 och under året ska Arla utforska området tillsammans med sitt smakråd av kockar ur svenska kocklandslaget.
Tillsammans med salt, fett och sötma är syra en av de absolut vanligaste och viktigaste smakskaparna vid matlagning, påpekar Arla men för att bredda användandet har man nu tillsammans med Johan Swahn kartlagt och definierat tio nyanser av syra.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Ny matfestival får premiär i oktober

Ny matfestival får premiär i oktober

En ny matfestival för ”medveten gastronomi” ska samla Nordens stjärnkockar och genomföra sin första upplaga i oktober i år i Stockholm.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.