Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

”Turbulent – extremt utmanande”

När Livsmedelsföretagen lämnar sitt första konjunkturbrev för 2020 konstaterar man att det så här långt är ett turbulent och extremt utmanade år.
– Livsmedelsexporten tvärstannade i mars, och för företag med försäljning till hotell och restaurang så har våren varit nattsvart, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev.

”Turbulent och extremt utmanande” är just sammanfattningen för livsmedelsindustrins tillvaro i spåren av corona, konstaterar Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal i organisationens konjunkturbrev för första kvartalet, vilket släpptes under tisdagen.

– Coronapandemin har slagit väldigt olika inom den svenska livsmedelsindustrin, konstaterar man också och exemplifierar med att många småproducenter har tappat nästan all försäljning medan andra företag kämpar med att möta en ökad efterfrågan.
– Livsmedelsexporten tvärstannade i mars, och för företag med försäljning till hotell och restaurang så har våren varit nattsvart, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev.

Den hamstringsvåg som rullade över Sverige i mars månad resulterade i en av de starkaste omsättningsuppgångar svensk dagligvaruhandel upplevt, är ett konstaterande från Eckerdal.
– Detta spillde naturligtvis över på en lång rad svenska livsmedelsproducenter, det vill säga de som producerar maten och drycken som dagligvaruhandeln säljer.
Faktum är att för att kunna möta en ökad efterfrågan har 25 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar nyanställt under den senaste månaden.

Sedan finns en annan sida av saken. Om dagligvaruhandeln är den största kunden för svenska livsmedelsproducenter är en annan betydande kund hotell, restaurang och catering, kategorier som i många fall tappat 70-90 procent av kunder och omsättning.
För Livsmedelsföretagen har det lett till att 15 procent av medlemsföretagen sagt upp eller varslat personal och en tredjedel av dem har korttidspermitterat.

– Ska jag sammanfatta det här coronapräglade kvartalet så skulle jag säga att det har varit turbulent och extremt utmanande. I en tid med närmast total oförutsägbarhet gällande inkomna ordrar, hög personalfrånvaro och rubbade varuflöden har våra medlemmar lyckats upprätthålla produktionen och fylla butikshyllorna med mat och dryck. Att detta ens är möjligt i en av de värsta kriserna i mannaminne vittnar om den enorma kreativitet, flexibilitet och engagemang som finns bland de svenska livsmedelsföretagen och deras anställda, sammanfattar Carl Eckerdal.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Läs fler nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

| Annons |

Annons för dig med smak på livet.

Gå till Norrlandsvilt Facebook.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

Butiksnytt

| Annons | 

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

Politik

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Brott

Konkurser

| Annons |

Vill du också synas här?

powered by Typeform

| Annons | 

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

| Annons |

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

2019 avslutades med exakt 106 144 stycken unika läsare, vi arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch