Två procent upp för butikerna

Den fysiska butikshandeln i Sverige ökade med 2 procent 2018.
Omsättningen landade på 674 miljarder kr.
Dagligvaruhandeln stod för hela tillväxten – sällanköpsvaruhandeln stod still.

Det är HUI:s senaste kartläggning av handeln i Sverige som delger oss dessa siffror.
En ökad handel i butik med 2 procent är alltså sammanfattningen – men en verklighet där dagligvaruhandeln var ensam om att öka medan den del av handeln som är sällanvaruköp stod still.

Så här ser HUI:s resultat ut i sammanfattning:

· Sällanköpsvaruhandeln i butik uppvisade nolltillväxt under år 2018. Detta som ett resultat av att e-handeln stod för huvudparten av försäljningstillväxten i branschen. Dagligvaruhandeln i butik drevs dock fortsatt framåt av befolknings- och prisökningar, och ökade med 3 procent under samma period.

  • Under fjolåret uppvisade fler av Sveriges kommuner en positiv tillväxt än under föregående år. År 2018 ökade 232 av Sveriges 290 kommuner sin detaljhandelsomsättning, vilket är 53 fler än år 2017. I 28 kommuner förblev detaljhandelsomsättningen oförändrad medan 30 kommuner uppvisade negativ tillväxt.
  • De tio omsättningsmässigt största kommunerna står för mer än en tredjedel av detaljhandelns omsättning i riket och Stockholm, Göteborg och Malmö svarar tillsammans för närmare 21 procent av omsättningen i riket.
  • Starkast utveckling i detaljhandeln hade Södertälje kommun (Stockholms län) med en tillväxt om 6 procent, vilket motsvarar en ökning med 286 miljoner kronor. Näst starkast utveckling hade Halmstad (Hallands län) och Mölndal (Västra Götalands län) med en tillväxt om 4 procent, vilket motsvarar ökningar med 267 respektive 165 miljoner kronor. Man har då mätt kommuner med mer än 50 000 i invånarantal.

    Handelns utveckling utifrån HUI:s siffror granskas i två längre artiklar i nästa tryckta magasin, Butikstrender 8/2019