ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3 max_width=1300]

Välkommen till dagligvaruhandelns ledande största bästa finaste magazine

DAGENS NYHET

Förlänger festivalsamarbeten fram till 2030

Spendrups Bryggeri och Live Nation Sweden har förnyat sitt långvariga samarbete med festivalerna Sweden Rock, Way Out West, Åre Sessions och sommarscenen STHLM Fields. Det nya avtalet börjar gälla från 2025 och sträcker sig till 2030, vilket stärker Spendrups position som en ledande aktör inom dryckesbranschen på Sveriges största musikfestivaler.

Fortsätt läs »

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=4]

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

MISSA INTE VÅRT DAGLIGA NYHETSBREV

HÅLL KOLL DIREKT I MOBILEN!

Ur magasinet

PROFILEN

Håll koll Prenumerera här!

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

BESÖKER MÄSSA ->

Annons

[bsa_pro_ad_space id=1]

SENASTE NYTT

Förlänger festivalsamarbeten fram till 2030

Spendrups Bryggeri och Live Nation Sweden har förnyat sitt långvariga samarbete med festivalerna Sweden Rock, Way Out West, Åre Sessions och sommarscenen STHLM Fields. Det nya avtalet börjar gälla från 2025 och sträcker sig till 2030, vilket stärker Spendrups position som en ledande aktör inom dryckesbranschen på Sveriges största musikfestivaler.

Fortsätt läs »

Bidrar med 100 ton mat och julgåvor

I en tid av ökande matfattigdom i Sverige, särskilt under den ekonomiskt ansträngande julperioden, har Valio visat sitt engagemang genom att donera 100 ton mat till Matmissionen under 2024. Dessutom satsar företaget på att sprida julglädje genom att skänka julgåvor till behövande hushåll via lokala stadsmissioner.

Fortsätt läs »

Går med i initiativet Hållbar Livsmedelskedja

Lidl Sverige har gått med i Hållbar Livsmedelskedja, ett initiativ mellan livsmedelsbranschen och WWF som syftar till att påskynda omställningen mot ett mer hållbart matsystem. Initiativet samlar nu 16 svenska livsmedelsföretag som tillsammans ska arbeta för att minska klimatpåverkan, bevara biologisk mångfald och förbättra djurvälfärd samt mänskliga rättigheter inom livsmedelsproduktionen.

Fortsätt läs »

Coops fläckborttagning bäst i test – igen

Coop fortsätter att imponera med sina egna varumärkesprodukter (EVM) inom rengöring. För tredje gången på sex månader har en produkt i sortimentet blivit utsedd till bäst i test. Den här gången är det Coops fläckborttagning som toppar en undersökning av den välrenommerade konsumenttidningen Råd & Rön.

Fortsätt läs »

Mjölkpaket mot matfattigdom

Under december månad intensifierar Skånemejerier sitt samarbete med Skåne Stadsmission, som har ett extra stort behov av att stödja människor i utsatta livssituationer. För att engagera fler i detta viktiga arbete har Skånemejerier valt att förändra designen på sina mjölkpaket. Den nya designen innehåller en QR-kod som gör det enkelt för konsumenter att skänka pengar direkt till Skåne Stadsmission.

Fortsätt läs »

Coop uppgraderar kvartersbutiker

Coop Butiker & Stormarknader fortsätter sin omvandling av citybutiker genom projektet ”Citylyftet”, där traditionella närbutiker moderniseras till att bli inspirerande matmarknader. Efter omvandlingen av Coop Tomtebogatan, Essingen och Bondegatan tidigare i år, står nu Coop Centralen och Coop Sveavägen på tur, med nyinvigningar den 5 och 6 december.

Fortsätt läs »

Ett svagt tecken på stabilisering i ekonomin

November 2024 markerar ett blygsamt trendbrott för svenska företag. Enligt UC minskade företagskonkurserna med 1 procent jämfört med samma månad 2023. En marginell siffra, men för många företag kan det innebära början på slutet för de värsta ekonomiska stormarna.

Fortsätt läs »

Räntenedgång och nya krav

Efter ett år präglat av hög inflation och stigande räntor börjar molnen lätta för svenska låne- och sparaktörer. Svenskt Kvalitetsindex (SKI) rapporterar en märkbar ökning i kundnöjdheten under 2024, med särskilda framgångar för aktörer som levererar enkelhet, transparens och digitala lösningar. Proaktivitet och kundfokus har visat sig vara avgörande faktorer för att vända en tidigare nedåtgående trend.

Fortsätt läs »

Fortsätter skapa fotbollsminnen för unga

Efter ett framgångsrikt första samarbete väljer Stockholms Fotbollförbund (StFF) och Vitamin Well att förlänga sitt partnerskap in i 2025. Projektet syftar till att ge ungdomar i prioriterade områden möjligheten att träna med två av Sveriges fotbollsprofiler – Dejan Kulusevski och Madelen Janogy – i en kombination av inspiration och glädje.

Fortsätt läs »

Priset blir kungen i hyllorna

När centralbankerna sänker styrräntorna, ställs svenska livsmedelsbutiker inför en intressant utmaning: Kan de använda priskänsligheten för att förbli konkurrenskraftiga, eller blir de nästa offer för kostnadskriserna? Spoiler: Det är inte så enkelt som att bara sänka priserna och hoppas på det bästa.

Fortsätt läs »

21% Ökning i E-handeln Under Black Week 2024

Under årets Black Week rapporterar Klarna en imponerande försäljningsökning på 21 % jämfört med föregående år. Detta tyder på att den svenska e-handeln har återhämtat sig efter en längre period av ekonomisk osäkerhet, med ökad köpkraft hos konsumenterna tack vare räntesänkningar och minskad inflation.

Fortsätt läs »

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=1]

PRODUKTNYTT

Här presenteras leverantörernas nyheter!

En populär vinjett, där du håller koll på dom senaste trenderna på butikshyllan. 

Tipsa oss på [email protected]

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=1]

ONLINEVIDEO

Spela videoklipp

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

Ur magasinet

I BUTIK

Håll koll Prenumerera här!

EXKLUSIV MEDIAPARTNER

GASTRO SUMMIT 2019

Framtidens mat: Maskar, gräshoppor eller människokött?

Är vi människor för egoistiska för att kunna leva hållbart? Är kannibalism lösningen på framtidens livsmedelsförsörjning? Har Generation Z svaren på världens livsmedelsutmaningar? Kan man lura konsumenter att göra de rätta valen? Frågorna inför framtidens matutmaningar är många. På GastroSummit får du några av svaren – men får också ta del av de senaste vetenskapliga rönen och träffa de ledande experterna. 

På Stockholmsmässan den 3-4 september 2019.

ANNONS

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Tid kvar till att nästa magazine går på tryck!

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

Nyheter från koncernen COOP

Coops fläckborttagning bäst i test – igen

Coop fortsätter att imponera med sina egna varumärkesprodukter (EVM) inom rengöring. För tredje gången på sex månader har en produkt i sortimentet blivit utsedd till bäst i test. Den här gången är det Coops fläckborttagning som toppar en undersökning av den välrenommerade konsumenttidningen Råd & Rön.

Fortsätt läs »

Coop uppgraderar kvartersbutiker

Coop Butiker & Stormarknader fortsätter sin omvandling av citybutiker genom projektet ”Citylyftet”, där traditionella närbutiker moderniseras till att bli inspirerande matmarknader. Efter omvandlingen av Coop Tomtebogatan, Essingen och Bondegatan tidigare i år, står nu Coop Centralen och Coop Sveavägen på tur, med nyinvigningar den 5 och 6 december.

Fortsätt läs »
Coop skänker matkassar till Julhjälpen i Gävleborg

Skänker matkassar till Julhjälpen i Gävleborg

För många familjer är julen en tid för glädje och gemenskap, men för de som kämpar med ekonomiska svårigheter kan den också innebära en extra tung börda. För att bidra till en mer rättvis och ljusare jul för alla, skänker Coop Mitt i år 200 matkassar till Julhjälpen i Gävleborg. Samarbetet, som pågår för femte året i rad, visar Coops engagemang för att stärka lokalsamhället och stötta behövande familjer.

Fortsätt läs »

Nyheter från ICA

Prospekt för erbjudande om F-aktier

ICA Gruppen Aktiebolag (publ) har offentliggjort ett prospekt gällande ett erbjudande till ICA-handlarnas Förbund och dess medlemmar i Sverige att teckna nya stamaktier av serie F (”F-aktier”). Prospektet har idag godkänts av Finansinspektionen och kan nu tas del av via Bolagets webbplats, www.icagruppen.se.

Fortsätt läs »

50 miljoner kronor till Rosa Bandet

ICA-butikerna och Apotek Hjärtat har i år samlat in totalt 50 miljoner kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Genom engagemang från både butiker och kunder bidrar de till livsviktig cancerforskning, och insamlingen innebär ett betydande stöd för Sveriges främsta forskningsinitiativ inom cancer.

Fortsätt läs »

Nyheter från Axfood

Hemköp öppnar butik i Strandängen, Jönköping

Hemköp öppnar ny butik i Strandängen

I början av 2026 planerar Hemköp att slå upp portarna till en ny butik i stadsdelen Strandängen, strax utanför centrala Jönköping. Med en försäljningsyta på 1 400 kvadratmeter kommer butiken att fokusera på färskvaror, hållbarhet och ett inspirerande kundmöte.

Fortsätt läs »
Willys Hemma flyttar in i Marnäs

Willys Hemma flyttar in i Marnäs

Willys stärker sitt fotfäste i Dalarna genom öppnandet av en ny Willys Hemma-butik i Ludvika sommaren 2025. Lokalerna på Gamla Bangatan 31, där den nuvarande Willys-butiken ligger, kommer att ge plats åt denna mindre butik efter att Willys flyttar sin verksamhet till Lyrviksberget under våren 2025.

Fortsätt läs »

Utökar samarbetet om paketboxar

PostNord och Axfood tar ytterligare ett steg i sitt samarbete genom att expandera antalet paketboxar vid Axfoods dagligvarubutiker runt om i Sverige. Initiativet syftar till att möta den växande efterfrågan på flexibla och smidiga leveransalternativ från både e-handlare och konsumenter.

Fortsätt läs »

Nyheter från Bergendahls

Övrigt i dagligvaruhandeln

Går med i initiativet Hållbar Livsmedelskedja

Lidl Sverige har gått med i Hållbar Livsmedelskedja, ett initiativ mellan livsmedelsbranschen och WWF som syftar till att påskynda omställningen mot ett mer hållbart matsystem. Initiativet samlar nu 16 svenska livsmedelsföretag som tillsammans ska arbeta för att minska klimatpåverkan, bevara biologisk mångfald och förbättra djurvälfärd samt mänskliga rättigheter inom livsmedelsproduktionen.

Fortsätt läs »

Grönt i samklang med klassiska toner

Lidl Sverige har tagit ett oväntat steg för att förbättra kvaliteten på sina frukt- och grönsaksprodukter genom att spela klassisk musik i sina växthus. Med stöd av forskning från RISE, har företaget installerat ljudsystem som sprider toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern över sina odlingar runt om i Sverige.

Fortsätt läs »