ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3 max_width=1300]

Välkommen till dagligvaruhandelns ledande största bästa finaste magazine

DAGENS NYHET

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=4]

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

MISSA INTE VÅRT DAGLIGA NYHETSBREV

HÅLL KOLL DIREKT I MOBILEN!

Ur magasinet

PROFILEN

Håll koll Prenumerera här!

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

BESÖKER MÄSSA ->

Annons

[bsa_pro_ad_space id=1]

SENASTE NYTT

Paketlyft ger förbättrat resultat för PostNord 2025

Paketlyft förbättrar resultatet för PostNord

Stark tillväxt inom paketaffären trots lägre omsättning PostNord rapporterar ett stärkt resultat för det första kvartalet 2025, drivet av ökade paketvolymer och effektivitetsprogram. Nettoomsättningen landade på 9 005 miljoner kronor, en minskning med 5 procent i fast valuta jämfört med motsvarande period i fjol. Paketvolymerna ökade däremot med 8 procent, vilket bidrog till en rörelsemarginal på 2,1 procent.

Fortsätt läs »

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=1]

PRODUKTNYTT

Här presenteras leverantörernas nyheter!

En populär vinjett, där du håller koll på dom senaste trenderna på butikshyllan. 

Tipsa oss på [email protected]

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=1]

ONLINEVIDEO

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

Ur magasinet

I BUTIK

Håll koll Prenumerera här!

EXKLUSIV MEDIAPARTNER

GASTRO SUMMIT 2019

Framtidens mat: Maskar, gräshoppor eller människokött?

Är vi människor för egoistiska för att kunna leva hållbart? Är kannibalism lösningen på framtidens livsmedelsförsörjning? Har Generation Z svaren på världens livsmedelsutmaningar? Kan man lura konsumenter att göra de rätta valen? Frågorna inför framtidens matutmaningar är många. På GastroSummit får du några av svaren – men får också ta del av de senaste vetenskapliga rönen och träffa de ledande experterna. 

På Stockholmsmässan den 3-4 september 2019.

ANNONS

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Tid kvar till att nästa magazine går på tryck!

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

Nyheter från koncernen COOP

Coop vinner hållbarhetspris för Änglamark och EMV-produkter

Änglamark prisas internationellt för hållbarhet

Coop fortsätter att befästa sin position som en av de ledande aktörerna inom egna märkesvaror. Vid årets European Private Label Awards tog dagligvarujätten hem flera prestigefyllda utmärkelser – och allra mest uppmärksamhet fick Änglamark-pastan Elicoidali, som utsågs till Årets hållbarhetsprodukt.

Fortsätt läs »

Coop Syd varslar 160 tjänster i nytt sparprogram

Coop Syds ekonomiska problem har pågått under en längre tid, och även om föreningen lyckades förbättra sitt rörelseresultat med 12,7 procent under 2023, låg det fortfarande på minus 274 miljoner kronor. Det gör Coop Syd till den ekonomiskt mest utsatta föreningen inom Coop. Nu vidtas drastiska åtgärder för att minska kostnaderna och skapa förutsättningar för en mer stabil och lönsam drift.

Fortsätt läs »

Nyheter från ICA

Påfart ICA praktikprogram – deltagare i butiksmiljö.

Påfart ICA – En ny väg in på arbetsmarknaden

ICA Sverige visar vägen för en mer inkluderande arbetsmarknad med sitt nya initiativ “Påfart ICA”. Tillsammans med landets lokala ICA-handlare lanserar man ett praktikprogram som vänder sig till personer som stått utanför arbetsmarknaden i minst sex månader. Syftet? Att ge dessa individer en chans att komma in i arbetslivet – och samtidigt säkra en framtid för ICA med ett engagerat och mångsidigt team.

Fortsätt läs »
Köttbullar med potatismos, gräddsås och lingon – Sveriges nationalrätt enligt undersökning.

Sveriges nationalrätt – köttbullar favoriten hos svenskarna

En färsk undersökning, genomförd av Verian på uppdrag av ICA, visar att en klar majoritet av svenskarna anser att köttbullar med de klassiska tillbehören förtjänar titeln som Sveriges nationalrätt. Resultaten talar sitt tydliga språk: 58 procent av de tillfrågade väljer just denna rätt, medan andra traditionella favoriter som ärtsoppa med pannkakor (24 procent) och smörgåstårta (21 procent) också har sina beundrare.

Fortsätt läs »

ICA Nära Sätra sätter hjärtat på högvarv

I en tid då vi alla gärna vill tro att medmänsklighet är en självklarhet, bevisar Emma Bylger från ICA Nära Sätra att det ibland krävs en extra dos engagemang för att göra skillnad. Genom att samla ihop allt från klämmisar och pasta till en Senseo Select-kapselmaskin till barncancerdrabbade familjer har Emma – tillsammans med sina dedikerade säljare – visat att omsorg inte bara är ett buzzword, utan en levande handling som rör vid människors liv.

Fortsätt läs »

Nyheter från Axfood

Stabilt resultat och hög förnyelsetakt på tuff marknad

Axel Johnson summerar 2024 som ett stabilt resultatår trots utmanande marknadsförhållanden. Omsättningen landade på 144 miljarder kronor, en ökning från föregående års 126,7 miljarder, och resultatAX* uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,4 miljarder 2023). De två största verksamheterna, Axfood och Axel Johnson International, bibehöll sin höga resultatnivå från rekordåret 2023.

Fortsätt läs »

Nyheter från Bergendahls

Övrigt i dagligvaruhandeln

Lidl säljer del av fastighet

Lidl Sverige har sålt en del av sin fastighet vid Tångarondellen i Falkenberg. Det rör sig om en avstyckad del på 5 000 kvadratmeter, inklusive den gamla Lidl-butiken. Köparen är en lokal aktör, och hyresgäst i fastigheten blir klädkedjan Lager 157, som planerar att öppna sin butik sommaren 2025.

Fortsätt läs »

Firar två miljoner användare

Sedan lanseringen av Lidl Plus i oktober 2020 har Lidls kundklubb vuxit i rekordfart. Nu, drygt fyra år senare, har appen sprängt tvåmiljonersvallen och blivit en av Sveriges mest populära kundklubbar. Idag har nästan var femte svensk Lidl Plus i sin mobil, vilket befäster Lidl Sveriges ställning som en kundfokuserad aktör på marknaden.

Fortsätt läs »

Circle K rekryterar RDO från Lidl

Circle K Sverige har rekryterat Johan Eriksson som ny Regional Director of Operations. Eriksson, som börjar sin nya roll i januari 2025, kommer närmast från Lidl Sverige, där han har haft en nyckelroll i företagets etablering och utveckling under de senaste 20 åren.

Fortsätt läs »

Går med i initiativet Hållbar Livsmedelskedja

Lidl Sverige har gått med i Hållbar Livsmedelskedja, ett initiativ mellan livsmedelsbranschen och WWF som syftar till att påskynda omställningen mot ett mer hållbart matsystem. Initiativet samlar nu 16 svenska livsmedelsföretag som tillsammans ska arbeta för att minska klimatpåverkan, bevara biologisk mångfald och förbättra djurvälfärd samt mänskliga rättigheter inom livsmedelsproduktionen.

Fortsätt läs »

Grönt i samklang med klassiska toner

Lidl Sverige har tagit ett oväntat steg för att förbättra kvaliteten på sina frukt- och grönsaksprodukter genom att spela klassisk musik i sina växthus. Med stöd av forskning från RISE, har företaget installerat ljudsystem som sprider toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern över sina odlingar runt om i Sverige.

Fortsätt läs »