ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3 max_width=1300]

Välkommen till dagligvaruhandelns ledande största bästa finaste magazine

DAGENS NYHET

Reflektion, familjetid och nya möjligheter

Efter nästan två decennier som börs-VD, varav sju år som VD för Axfood, kliver Klas Balkow nu in i en ny fas i livet. Med fokus på reflektion och mer tid för familj och vänner, är han redo att utforska nya möjligheter bortom den intensiva företagsvärlden. I denna intervju delar Klas med sig av sina tankar om vad som väntar, och varför han ser fram emot en lugnare tillvaro med samma nyfikenhet och engagemang som han visat genom hela sin karriär.

Fortsätt läs »

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=4]

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

MISSA INTE VÅRT DAGLIGA NYHETSBREV

HÅLL KOLL DIREKT I MOBILEN!

Ur magasinet

PROFILEN

Håll koll Prenumerera här!

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

BESÖKER MÄSSA ->

Annons

[bsa_pro_ad_space id=1]

SENASTE NYTT

Reflektion, familjetid och nya möjligheter

Efter nästan två decennier som börs-VD, varav sju år som VD för Axfood, kliver Klas Balkow nu in i en ny fas i livet. Med fokus på reflektion och mer tid för familj och vänner, är han redo att utforska nya möjligheter bortom den intensiva företagsvärlden. I denna intervju delar Klas med sig av sina tankar om vad som väntar, och varför han ser fram emot en lugnare tillvaro med samma nyfikenhet och engagemang som han visat genom hela sin karriär.

Fortsätt läs »

En balansakt mellan hållbarhet och affärer

Sedan 2022 har Emma Rung stått vid rodret för KRAV, Sveriges mest kända hållbarhetsmärkning. Med en passion för hållbarhetsfrågor och en bakgrund inom både politik och ideella organisationer, är hennes mål tydligt: att ruska om marknaden och öka efterfrågan på KRAV-märkta produkter. I en exklusiv intervju delar hon med sig av sina tankar kring ledarskap, hållbarhet och de utmaningar som ligger framför henne.

Fortsätt läs »

Valios kossor går helt sojafria

Det finska mejeriföretaget Valio har nu helt ställt om till sojafritt foder för sina kor, ett viktigt steg mot en mer hållbar mjölkproduktion i Norden. Att använda grödor som kan odlas i vårt nordiska klimat är inte bara bättre för miljön, utan också avgörande för att stärka självförsörjningen av livsmedel.

Fortsätt läs »

Lottning avgör vem som får köpa

Japan står inför sin värsta risbrist på nästan 30 år, enligt en rapport från Financial Times. Efter en extremt varm sommar och ett oväntat stort inflöde av turister gapar butikshyllorna tomma och priserna har stigit dramatiskt. Många butiker har infört ransonering och tillåter endast en rispåse per kund, medan vissa nätbutiker går så långt som att hålla lotterier där endast vinnarna får köpa ris.

Fortsätt läs »

Lekfulla och intensiva godisnyheter

Godishyllan får en färgstark och smakfull uppdatering med två spännande nyheter från Tutti Frutti och Tyrkisk Peber. För den som älskar variation och överraskningar lanseras nu Tutti Frutti Remix, ett nytt koncept som bjuder på en blandning av fruktiga, salta och sura godisbitar.

Fortsätt läs »

Saffran & Vinteräpple – En Modern Klassiker

Saturnus, Sveriges äldsta och största glöggproducent, presenterar stolt Årets Glögg 2024 – en alkoholfri glögg med smak av saffran och vinteräpple. Med denna lansering erbjuder Saturnus en modern tolkning av traditionella julsmaker, där saffran får ta huvudrollen i kombination med vinteräpplets friska syra.

Fortsätt läs »

Expanderar med ny butik i Tønsberg

Clas Ohlson har idag öppnat sin andra butik i Tønsberg, Norge, ett steg som stärker företagets närvaro i staden där de har varit verksamma i över två decennier. Den nya butiken, belägen i den nybyggda Kilen Handelspark, är en av Clas Ohlsons största i landet och täcker en yta på 1 500 kvadratmeter.

Fortsätt läs »

Minskar sina klimatutsläpp snabbare

Kronfågel har lyckats minska sina koldioxidutsläpp snabbare än förväntat. Under 2023 har företaget sänkt utsläppen med 42 procent jämfört med basåret 2021 inom den egna produktionen, vilket omfattar scope 1 och 2. Detta är resultatet av flera viktiga hållbarhetsinitiativ som har implementerats i hela produktionskedjan.

Fortsätt läs »

Avslöjar årets mest oväntade hotellfynd

Hotels.com har nu släppt sin årliga rapport Hotel Room Insights, och årets upplaga bjuder på både skratt och förvåning. Från kvarglömda lyxartiklar till udda rumsservicebeställningar, årets resultat visar hur kreativ och glömsk hotellgästernas värld kan vara. Bland rapportens fynd märks både högt värderade accessoarer och otroligt skräddarsydda tjänster.

Fortsätt läs »

Firar 100 år med ny design

Skogaholm, ett av Sveriges mest älskade varumärken, närmar sig sitt 100-årsjubileum och uppdaterar sitt utseende med en ny förpackningsdesign och logotyp. Den nya logotypen, inspirerad av den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar rullas ut i butiker nu under hösten.

Fortsätt läs »

Strålkastarljuset på innovativa livsmedelsföretag

MatLust Utvecklingsnod och TracTechnology inleder ett samarbete för att lyfta fram små och medelstora livsmedelsföretag i Stockholmsregionen och dess omgivning. Genom den digitala plattformen Närvaror får dessa företag nu en större chans att synas på marknaden och skapa nya affärsmöjligheter.

Fortsätt läs »

Öppnar första butiken i Karlstad

Lågpriskedjan Dollarstore fortsätter sin expansion i Sverige och öppnar sin första butik i Karlstad den 20 september. Den nya butiken, belägen i handelsområdet Välsviken, blir den nionde i Värmland och markerar företagets 132
etablering i landet. Butiken omfattar 2 600 kvadratmeter och erbjuder ett brett sortiment till låga priser.

Fortsätt läs »

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=1]

PRODUKTNYTT

Här presenteras leverantörernas nyheter!

En populär vinjett, där du håller koll på dom senaste trenderna på butikshyllan. 

Tipsa oss på [email protected]

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=1]

ONLINEVIDEO

Spela videoklipp

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

Ur magasinet

I BUTIK

Håll koll Prenumerera här!

EXKLUSIV MEDIAPARTNER

GASTRO SUMMIT 2019

Framtidens mat: Maskar, gräshoppor eller människokött?

Är vi människor för egoistiska för att kunna leva hållbart? Är kannibalism lösningen på framtidens livsmedelsförsörjning? Har Generation Z svaren på världens livsmedelsutmaningar? Kan man lura konsumenter att göra de rätta valen? Frågorna inför framtidens matutmaningar är många. På GastroSummit får du några av svaren – men får också ta del av de senaste vetenskapliga rönen och träffa de ledande experterna. 

På Stockholmsmässan den 3-4 september 2019.

ANNONS

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Tid kvar till att nästa magazine går på tryck!

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

Nyheter från koncernen COOP

Utsedd till Årets Butikskock 2024

I en av de mest prestigefyllda tävlingarna inom dagligvaruhandeln, Butiksgastro, har Robin Persson, kock på Coop Hagastaden i Stockholm, tagit hem titeln som Årets Butikskock 2024. Med sin imponerande kreativitet, smakprecision och djupa respekt för råvaror har Robin utmärkt sig som en lysande representant för butiksgastronomin i Sverige.

Fortsätt läs »

Ny lågprisbutik öppnar i Västerås

Coop Mitt fortsätter sin satsning på lågprismarknaden och öppnar en ny X:-tra-butik i Igor-gallerian i Västerås. Med fokus på prisvärda varor och cityanpassade erbjudanden blir den nya butiken ett välkommet tillskott för Västeråsborna.

Fortsätt läs »

Coop lanserar spännande nyheter

September börjar starkt för Coop med en rad nya produkter under deras egna varumärken, däribland en ny spännande sillsort, matnyheter och hygienartiklar. Det breda utbudet visar på Coops vilja att möta sina kunders varierande behov med både hållbara och prisvärda produkter.

Fortsätt läs »

Nyheter från ICA

Återkallar salladsmixar efter upptäckt av salmonella 

ICA har utfärdat en återkallelse av tre salladsprodukter, inklusive ICA Röd Mangold 65g, ICA Spröd Salladsmix 65g och ICA Säsongsmix 150g, efter att salmonella påträffats i den röda mangolden vid en rutinprovtagning. Produkterna med bäst-före-datum 2024-08-17 är berörda, och ICA uppmanar kunder att returnera dem till butiken.

Fortsätt läs »

ICA satsar på svenskt och lokalt

ICA lanserar sin mest omfattande kampanj någonsin med fokus på svensk och lokal mat. Satsningen syftar till att lyfta fram betydelsen av svensk livsmedelsproduktion och göra det enklare för kunder att välja svensk och lokal mat.

Fortsätt läs »

Nyheter från Axfood

Hemköp tar över matbutiken i Ljura

Hemköp expanderar i Norrköping och tar över matbutiken i stadsdelen Ljura den 3 september. Butiken kommer att drivas i egen regi och får namnet Hemköp Norrköping Ljura. Omställningen sker gradvis med målet att inviga den nyrenoverade butiken under en stor premiärhelg senare i höst.

Fortsätt läs »

Snabbgross expanderar i Örebro

Axfoods restauranggrossist Snabbgross fortsätter sin satsning på modernisering och expansion genom att bygga en helt ny butik i Örebro. Den nya butiken, som planeras öppna under fjärde kvartalet 2025, kommer att vara nästan 50 procent större än den nuvarande och möjliggöra ökad kapacitet för både fysisk handel och e-handel.

Fortsätt läs »

Nyheter från Bergendahls

Övrigt i dagligvaruhandeln

Grönt i samklang med klassiska toner

Lidl Sverige har tagit ett oväntat steg för att förbättra kvaliteten på sina frukt- och grönsaksprodukter genom att spela klassisk musik i sina växthus. Med stöd av forskning från RISE, har företaget installerat ljudsystem som sprider toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern över sina odlingar runt om i Sverige.

Fortsätt läs »