Cirkulärt har svårt att locka kapital

Foto MostPhotos
Cirkulära affärsmodeller är oprövade och har, bland annat, svårt att locka kapital. ”Det behövs bra mättal”, säger Lukas Hallquist hos Rise.

Det är Habit som tar upp problemen för nya cirkulära affärsmodeller, efter att ha skrivit om att flera kläduthyrningsföretag på sistone fått lägga ned.
Problemet är bland annat svårigheter att locka investerare och kapital.

– Det behövs bra mättal för att kunna jämföra linjära och cirkulära modeller på ett rättvist sätt, säger Lukas Hallquist, innovations- och processledare på forskningsinstitutet Rise, till Habit.

– Att finansiärer inte vill gå in med investeringar beror i huvudsak på att modellerna är oprövade och att det inte finns några historiska data att jämföra med. Styrkan i cirkulära bolag är att de är långsiktiga, därför måste de ha uthålligt kapital, men de hinner inte visa tillräcklig lönsamhet under de tidshorisonter som gäller för linjära bolag, vilket är det gängse sättet att se på affären, säger Lukas Hallquist.

Frågan är vad som då måste till för att de cirkulära företagen ska ha en rimlig chans att överleva och växa?

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil