Rekordmånad för Ica i mars

I kronor och ören mätt sålde de 1 269 Ica-butikerna för 11 064 miljoner kr i mars. Under första kvartalet som helhet är försäljningen 30 461 miljoner kr, vilket för de tre månaderna är 8,2 procent upp. | Foto: MostPhotos
Försäljningen i Sveriges Ica-butiker steg med 11,1 procent i mars. Kurvan gäller hela dagligvaruhandeln då jämförbara butiker steg med 10,8 procent.

11,1 procent upp för landets Ica-butiker i mars jämfört med mars månad 2019 är naturligtvis ytterst en väldigt påtaglig coronaeffekt. Att den gäller hela dagligvaruhandeln visar sig i att jämförbara butiker ökade försäljningen i mars med 10,8 procent i samma jämförelse.

I kronor och ören mätt sålde de 1 269 Ica-butikerna för 11 064 miljoner kr i mars.
Under första kvartalet som helhet är försäljningen 30 461 miljoner kr, vilket för de tre månaderna är 8,2 procent upp.
 
– Den höga försäljningstillväxten i mars beror i stor utsträckning på förändringar i kundbeteendet på grund av effekter av Coronaviruset med bl a bunkring samt förflyttning av försäljning från restaurang till livsmedelsbutiker. De kategorier som uppvisat mycket höga ökningstal är bland annat torrvaror, djupfryst, mejeri, chark samt frukt & grönt, analyserar Ica som också ser att ökningstakten sjönk i slutet av månaden ner mot mer normala tillväxtnivåer. Bland Ica-kategorierna ökade Maxi 14,4 procent i mars, Nära med 12,4, Kvantum 10,4 och Supermarket 7,6 procent.
Det var också en månad med mycket stark tillväxt i e-handeln,
rapporterar Ica.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Max lånar ut sin hållbarhetschef

Nu tar Max Burgers återanvändning ett steg till. I ett nytt utspel lovar man konkurrenterna att få låna Max hållbarhetschef, Kaj Török.

Nykomling blev årets uppfödare

När Kronfågel korade Årets uppfödare 2022 hamnade priset hos Anette och Per Henningsson på Backa gård, uppfödare sedan fyra år.

Coop lanserar nytt matkassekoncept

Coop lanserar en ny matkasse där man kan köpa veckans middagar och komplettera med varor ur hela butikens sortiment, utan bindningstider.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil