Ica växte mindre än branschindex

Ica växte mindre än branschindex
Foto: Ica-gruppen
Ica tappade mot index under andra kvartalet i år men Ica-gruppens vd Per Strömberg sammanfattar ändå kvartalet med orden ”Vi hade en bra utveckling”.

Ica tappade mot index under andra kvartalet i år men Ica-gruppens vd Per Strömberg sammanfattar ändå kvartalet med orden ”Vi hade en bra utveckling”.

Under andra kvartalet i år fick Ica-butikerna nöja sig med en försäljningstillväxt på 0,1 procent jämfört med motsvarande period 2020.
Det kvartalet 2020 hade visserligen goda coronahissade siffror så det är tufft att jämföra sig med dem – men marknaden som helhet växte 0,6 procent andra kvartalet i år jämfört med Icas 0,1 procent.

Det finns flera förklaringar till det men en av dem är att e-handeln inte visat samma tillväxt som tidigare vilket det i sin tur finns flera orsaker till.

Per Strömbergs kommentar är ändå positivt, vilket på sista raden alltid alla vd-ars kommentarer till alla redovisningar är.
– Vi hade en bra utveckling i andra kvartalet där de kraftigt förbättrade resultaten i Apotek hjärtat och Rimi Baltic är speciellt glädjande. Inom båda segmenten tog vi dessutom marknadsandelar, påpekar Strömberg.
– Även Ica Sverige hade en bra utveckling givet utmanande jämförelsetal. I kvartalet slutförde Ica-banken också förvärvet av Forex kundportföljer vilket skapar nya tillväxtmöjligheter för banken, tillägger Strömberg.

Per Strömberg sätter också positiva förtecken till Ica-gruppens utveckling gentemot sina klimatmål.
– Fossilfria transporter är en viktig faktor för att nå våra klimatmål. Godstransporter står för nästan 50 procent av våra totala kvarvarande CO2-utsläpp och att vi lyckas reducera dessa utsläpp är avgörande för att vi ska nå våra övergripande klimatmål, konstaterar Ica-bossen.
– Viktiga steg under 2021 inom detta område är exempelvis Ica Sveriges investeringar i biogas och att vi inom kort tar vår första eldrivna lastbil i drift, en del i vårt samarbete med Volvo lastbilar om klimatvänliga transporter.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Nykomling blev årets uppfödare

När Kronfågel korade Årets uppfödare 2022 hamnade priset hos Anette och Per Henningsson på Backa gård, uppfödare sedan fyra år.

Coop lanserar nytt matkassekoncept

Coop lanserar en ny matkasse där man kan köpa veckans middagar och komplettera med varor ur hela butikens sortiment, utan bindningstider.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil