Dagligvaruhandeln inleder med minus

Foto Pressbild
Det är en tuff start på det nya året för dagligvaruhandeln, som nu redovisas. Januari ger ett minus i försäljning på 10 procent.

Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till omkring -10 procent i januari.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,5 procent under januari 2023, jämfört med samma månad 2022. 

Men ökningen kunde inte kompensera för den ännu högre prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker som under januari steg till 19,6 procent enligt SCB:s konsumentprisindex.

– Januari, årets fattigaste månad, blev ännu fattigare i år och det syns också i dagligvaruhandelns försäljning. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen är fortsatt negativ, vilket betyder att volymerna drastiskt fortsätter minska och att konsumenter handlar billigare eller färre varor även under början av 2023, säger Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil