Ica helt i linje med marknaden i jul

Ica helt i linje med marknaden i jul
Foto: Mostphotos
Försäljningen i Ica-butikerna steg med 6,7 procent i december 2020 – i linje med jämförbara butiker där försäljningen samma månad ökade 6,6 procent.

Försäljningen i Ica-butikerna steg med 6,7 procent i december 2020 – i linje med jämförbara butiker där försäljningen samma månad ökade 6,6 procent.

6,7 procent i ökad försäljning december 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, är vad Sveriges 1 266 Ica-butiker nu redovisar.
I jämförbara butiker steg försäljningen 6,6 procent samma månad.

Även i december var det de största och de minsta som ökade mest inom Ica-familjen. Ica Maxi-butikerna ökade försäljningen med 8,1 procent, Ica Nära med 9,1 procent.
Kvantum-butikerna fick nöja sig med ett snitt på 5,5 procent, Ica Supermarket med 4,9.

I konkreta siffror sålde Ica för 12,3 miljarder kr exklusive moms under julmånaden.

När det gäller helåret har tre av fyra butikskoncept acceptabla försäljningsökningar. För helåret 2020 stiger försäljningen hos Maxi med 10,5 procent, hos Kvantum med 7,4 och i Nära-konceptet med 6,9 procent medan Supermarket endast ökar försäljningen 3,6 procent.

Man kan även jämföra med konkurrenterna och konstatera att medan Maxi och Kvantum vinner om än knappt över konkurrenterna så är både Supermarkets och Näras ökningar lägre än i jämförbara butiker.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil