Findus i samarbete om fossilfria leveranser

Findus i samarbete om fossilfria leveranser
Foto: Findus
Findus Sverige och Tommy Nordbergh åkeri utökar sitt samarbete kring fossilfria kundleveranser vilket gör Findus leveranser inom Sverige fossilfria.

Findus Sverige och Tommy Nordbergh åkeri utökar sitt samarbete kring fossilfria kundleveranser vilket gör Findus leveranser inom Sverige fossilfria.

Findus meddelar att man har fördjupat samarbetet med Tommy Nordbergh åkeri, vilket innebär att samtliga Findus kundleveranser inom Sverige är helt fossilfria, vilket enligt Findus minskar utsläppen med 84 procent.

Findus genomför årligen cirka 4 000 kundleveranser i Sverige och nu är 100 procent av dessa fossilfria. Samtliga kundleveranser kommer att ske med lastbilar drivna av förnybart och fossilfritt dieseldrivmedel, hydrerad vegetabilisk olja (HVO).

– Genom att enbart köra fossilfria kundleveranser minskar våra utsläpp med 84 procent. Satsningen är en del av Findus långsiktiga strategi för en hållbar framtid för miljö och människa, lokalt och globalt. Det gäller hela vår produktionskedja, inklusive val av transporter, säger Louise Sjögren hos Findus Sverige.

– Vi på Tommy Nordberghs åkeri är glada att vi kan hjälpa Findus ta ett stort kliv framåt mot helt fossilfria inrikestransporter. Vårt eget arbete med att nå målsättningen att få en helt fossilfri fordonsflotta med Parisavtalet i tankarna kommer fortgå och intensifieras under 2021, säger Jonas Råstedt, vd för Tommy Nordbergh åkeri.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil