Kale United satsar på växtbaserad biff

Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Kale United tar fejkköttet Juicy Marbles till Sverige och planen är att rulla ut fejken till restauranger och livsmedelskedjor.

Impossible och Beyond Meat var de första amerikanska alternativen inom fejkat kött och otroligt högt värderade för något år sedan. Beyond Meat har sedan fått se utförsbacken i vitögat och har nu tappat 85 procent av sitt värde på börsen.

Nu handlar det om slovenska Juicy Marbles som gör en växtbaserad biff av vete- och sojaproteiner. Man gör det med en produkt som söker imitera det traditionella köttets struktur, textur och utseende.

Måns Ullerstams Kale United har tidigare investerat i Juicy Marbles och lanserar nu bolagets produkter i Sverige.

– Juicy Marbles produkter är fantastiska och kan jämföras med traditionell biff i sin smak och konsistens, säger Måns Ullerstam i en pressrelease.

Nu lanserar Kale produkterna både mot restauranger och mot Coop och Ica. De har tidigare bara funnits tillgängliga på ett fåtal platser.

“Eftersom Sverige är en av våra största marknader i Europa för direktförsäljning till konsumenter, är vi väldigt glada över att vi har hittat en strategisk partner i form av Kale United”, säger Tilen Travnik, vd på Juicy Marbles.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.