Kale United satsar på växtbaserad biff

Foto Pressbild
Kale United tar fejkköttet Juicy Marbles till Sverige och planen är att rulla ut fejken till restauranger och livsmedelskedjor.

Impossible och Beyond Meat var de första amerikanska alternativen inom fejkat kött och otroligt högt värderade för något år sedan. Beyond Meat har sedan fått se utförsbacken i vitögat och har nu tappat 85 procent av sitt värde på börsen.

Nu handlar det om slovenska Juicy Marbles som gör en växtbaserad biff av vete- och sojaproteiner. Man gör det med en produkt som söker imitera det traditionella köttets struktur, textur och utseende.

Måns Ullerstams Kale United har tidigare investerat i Juicy Marbles och lanserar nu bolagets produkter i Sverige.

– Juicy Marbles produkter är fantastiska och kan jämföras med traditionell biff i sin smak och konsistens, säger Måns Ullerstam i en pressrelease.

Nu lanserar Kale produkterna både mot restauranger och mot Coop och Ica. De har tidigare bara funnits tillgängliga på ett fåtal platser.

“Eftersom Sverige är en av våra största marknader i Europa för direktförsäljning till konsumenter, är vi väldigt glada över att vi har hittat en strategisk partner i form av Kale United”, säger Tilen Travnik, vd på Juicy Marbles.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil