Minus 55 procent i besök

Antal besökare 14-28 mars, 2020 | Telia använder tjänsten Telia crowd insights som analyserar mobila nätverksdata och den vägen kan se hur vi reser och förflyttar oss.
Telias mätningar visar hur stockholmarna i extremt hög grad håller sig hemma. På Norrmalm har besöksantalet gått ned 55 procent andra halvan av mars.

Telias analys visar hur stockholmarna nu stannar hemma ännu mer än under den inledande delen av coronakrisen. Mest markant är utvecklingen på Östermalm och Norrmalm där antalet personer som rör sig mer än halverats jämfört med två veckor tidigare.

Telia använder tjänsten Telia crowd insights som analyserar mobila nätverksdata och den vägen kan se hur vi reser och förflyttar oss. När man gjorde analyser av hur stockholmarna rörde sig i sju olika shoppingområden lördag 28 mars så visades en tydlig minskning i samtliga områden jämfört med motsvarande mätning lördag 14 mars.

Störst minskning uppmättes på Norrmalm i området runt T-centralen där antalet besökare gått ned med 55 procent mellan de två mättillfällena.
På Östermalm var minskningen också stor och uppmättes där till minus 45 procent.

Stockholmarna verkar följa myndigheternas rekommendationer i allt större utsträckning

Kristofer Ågren, chef för Telia data insights.

– Följde man det sociala flödet under lördagen så fick man kanske en bild av att vi tröttnat på social distansering och att hålla oss hemma. Men vår data visar på det motsatta – stockholmarna verkar följa myndigheternas rekommendationer i allt större utsträckning, säger Kristofer Ågren, chef för Telia data insights.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil