Man blir lyckligare av pengar – lite i alla fall

Man blir lyckligare av pengar – lite i alla fall
Siri Helle. Foto: Madeleine Ahlström
Experterna konstaterar att pengar och lycka hör ihop. Om man kan köpa lycka för pengar? ”Det beror på vad man köper”, är en psykologs uppfattning.

Experterna konstaterar att pengar och lycka hör ihop. Om man kan köpa lycka för pengar? ”Det beror på vad man köper”, är en psykologs uppfattning.

Det har länge, möjligen sedan pengarna kom, varit en fråga bland sådana som filosofer, psykologer och ekonomin om pengar och lycka hör ihop och i så fall på vilket sätt de gör det.
Den stora frågan är naturligtvis om man kan köpa lycka för pengar.

Göteborgs-Posten reder ut frågan i ett stort reportage och svaret från psykologen Siri Helle kanske ger en fingervisning;
– Det beror på vad man köper. Pengar i sig ger inte lycka, säger psykologen Siri Helle.

– Ur ett psykologiskt perspektiv så består lycka av två beståndsdelar, hedonia och eudaimonia eller njutning och mening, förklarar Siri Helle.
Hedonia är sånt man njuter av i stunden, eudaimonia sånt som ger mening i längden.

Erik Angner, professor i praktisk filosofi vid Stockholms universitet, konstaterar mer krasst att visst påverkas lyckokänslan av pengar.
– Relationen mellan lycka och pengar har studerats i åtminstone femtio år, och det är helt okontroversiellt att om man inte har så mycket pengar och får mer pengar så blir man lyckligare, säger Erik Angner till gp.se.

Siri Helle påpekar att högre inkomster gör folk mer nöjda men bara till en viss, ganska låg gräns.
– Det finns studier som visar att personer som tjänar mer är lyckligare, men bara upp till ungefär 30 000 kronor i månaden, sedan avtar effekten, säger Siri Helle.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil