Nya aktörer stärker Sicklas mix

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Fem nya verksamheter etableras i Sickla under hösten. Fjäråskupan, John Henric, Vigårda, Blomster-Boo och Re:flow tillför nya dimensioner inom hem, mode, mat, blommor och träning – och fortsätter att forma området till en alltmer levande handels- och stadsmiljö.

Atrium Ljungberg fortsätter att utveckla Sickla köpkvarter, som under de senaste åren gått från industriområde till en mångsidig stadsdel med butiker, kontor, kultur och bostäder. Nu förstärks utbudet ytterligare med fem nya etableringar som speglar den bredd som präglar området.

Fjäråskupan öppnar ett showroom på Nobelberget, med fokus på köksmiljöer och design. Etableringen blir företagets bas i Stockholm och väntas stå klar i mitten av oktober.

Samtidigt öppnar herrmodekedjan John Henric en ny butik på 140 kvadratmeter i Sickla Galleria.

– Sickla är en plats med naturligt flöde och stark närvaro. Vi ser fram emot att möta kunderna här, säger vd och medgrundare John Ekström.

Restaurangkonceptet Vigårda gör comeback med en ny enhet i Sickla. Grundaren Joakim Wiklander återlanserar varumärket i modern tappning med fokus på snabbmat i hållbar form.

Blomster-Boo öppnar i november och bidrar med ett nytt inslag inom blomsterhandel.

Träningsstudion Re:flow slår upp dörrarna i december. Studion erbjuder Pilates Reformer i en lugn och stilren miljö.

– Vi vill skapa en plats för fokus och välmående och introducera en träningsform som länge saknats i Stockholm, säger medgrundaren Jessica Nordengard Casado.

I dag finns omkring 400 företag och 8 000 arbetande i Sickla. Parallellt växer Stockholm Wood City fram världens största stadsutvecklingsprojekt i trä som kommer att rymma ytterligare 7 000 kontorsplatser och 2 000 bostäder.

– Att så många olika aktörer väljer att etablera sig här visar på områdets attraktionskraft och den styrka som vårt samlade utbud har, säger Mikael Gillerlöv, fastighetschef för Atrium Ljungberg i Sickla.

De nya etableringarna visar på en fortsatt rörelse mot handelsplatser där butiker, mat och hälsa samverkar. Det är också en utveckling som speglar hur stadsnära områden allt oftare kombinerar handel med upplevelser snarare än traditionell shopping.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.