Framtidstron på väg tillbaka

Framtidstron i både butiks- och e-handeln ökar i oktober, konstaterar Svensk handel som ser en mer positiv attityd både i näthandel och fysisk handel.

Näthandeln har gått starkt under pandemin och tongångarna bland e-handlarna är positiva. Även butikshandlarna ser något ljusare på tillvaron men framtidsutsikterna är fortsatt betydligt lägre än vid samma period förra året, sammanfattar Svensk handel läget just nu.

– Framtidsutsikterna i butikshandeln har varit mörka sedan coronakrisen slog till och det är glädjande att vi ser en liten ljusning. Handlarna blickar mot årets viktigaste period med Black friday och julhandeln, men det är fortfarande osäkert hur pandemin kommer att påverka försäljningen, konstaterar Svensk handels vd Karin Johansson.

I Handelsbarometern för oktober stiger framtidsindikatorn för butikshandeln med 1,9 enheter till index 87,3.
Indikatorn väger samman butikernas förväntan på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet. Index 100 innebär en neutral nivå.

I början av pandemin föll framtidstron även bland landets e-handlare, men de senaste månaderna har försäljningen på nätet ökat markant. E-handlarnas starka tro på den framtida försäljningen gör att framtidsindikatorn för e-handeln ökar med 4,0 enheter till 118,9. Fortfarande släpar förväntningarna om den framtida lönsamheten efter.  

– Coronapandemin har snabbat på handelns digitala omställning. Allt talar för att fler paket än tidigare kommer att handlas på nätet under årets Black friday och julhandel. För alla inom leveranskedjan av e-handelspaket väntar ett riktigt stresstest, säger Karin Johansson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil