Vill slå hål på myter om diabetes

I sommar kommer Ica att informera om typ 1 diabetes och Barndiabetesfonden på sina mjölkpaket. | Foto av GEORGE DESIPRIS
I sommar kommer Ica att informera om typ 1 diabetes och Barndiabetesfonden på sina mjölkpaket. Sedan i höstas samarbetar Ica-stiftelsen med fonden.

Sedan september 2019 samarbetet Ica-stiftelsen med Barndiabetesfonden. Ica-stiftelsen vill bland annat bidra till att slå hål på myter kring mat och livsstil kopplade till typ 1-diabetes.
Till det syftet ska såväl sociala medier som utrymmet på Icas egna mjölkpaket nyttjas.

Denna måndag, 1 juni, är för övrigt Mjölkens dag.
– Då passar vi på att berätta att ett glas mjölk kan rädda liv, skriver fonden i en pressrelease.
Barndiabetesfonden hoppas få stor spridning på sitt arbete via samarbetet med Ica.

Mjölkpaketen blir i sommar en central källa till att informera om typ 1-diabetes och Barndiabetesfonden.
Med start ungefär vecka 22 och 20 veckor framåt ska Ica lyfta information och  myter kring denna typ av diabetes på mjölkpaketen.

Fakta/Typ 1-diabetes
Typ 1 diabetes är en autoimmun sjukdom där kroppens eget immunförsvar angripit cellerna i bukspottskörteln och förstört dem så att de inte längre kan tillverka insulin. Varför detta sker vet man inte och man vet heller inte varför typ 1 diabetes ökar.
Över 900 barn och minst lika många vuxna insjuknar varje år vilket gör sjukdomen till den absolut vanligaste livshotande sjukdom som drabbar barn. Trots modern teknik och allra bästa behandlingar leder typ 1 diabetes alldeles för ofta till dödliga följdsjukdomar och förkortad livslängd.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil