Picadeli lanserar ny näringsmärkning

Foto Pressbild
Picadeli lanserar nu den från början franska näringsmärkningen Nutri-Score på den svenska marknaden. Starten sker under mars månad.

Svenskgrundade foodtech-bolaget Picadeli, profilerat via sina salladsbarer i butik, introducerar nu näringsmärkningen Nutri-Score i Sverige. 
– Nu tar vi saken i egna händer – och står upp för folkhälsan, säger David von Laskowski, vd för Picadeli. 

Från och med mars i år kommer märkningen att finnas på alla Picadelis produkter i hela Europa.

Under de senaste åren har Picadeli bland annat sponsrat Generation Pep, låtit undersöka hinder för svenskar som vill äta mer hälsosamt och debatterat för en slopad moms på frukt och grönt i Almedalen, påpekar man. 

Som ett led i arbetet för att främja en godare folkhälsa lanserar den svenska salladspionjären nu den internationella näringsmärkningen Nutri-Score i alla sina salladsbarer.

Fakta/Det här är Nutri-Score
Nutri-Score är en framsidesmärkning som ger information om hur hälsosam mat och dryck är. 
Märkningen graderar produkternas näringsvärde i en skala från grönt (A) till rött (E), och räknas fram baserat på näringsinnehåll. 
Beräkningarna görs på innehållet per 100 gram (eller per 100 milliliter för drycker) och värderar mängden av till exempel energi, mättade fettsyror, sockerarter, natrium, fibrer och proteiner. 

Gynnsamma komponenter som frukt, grönsaker, baljväxter, fiber och protein ger en mer hälsosam kategorisering, medan exempelvis en hög mängd kalorier per hundra gram, eller hög sockerhalt, hög andel mättat fett och ett högt saltinnehåll sänker betyget.
Beräkningarna är framtagna, och utvecklas kontinuerligt, av en stor grupp forskare och nutritionister.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil