Picadeli lanserar ny näringsmärkning

Foto Pressbild
Picadeli lanserar nu den från början franska näringsmärkningen Nutri-Score på den svenska marknaden. Starten sker under mars månad.

Svenskgrundade foodtech-bolaget Picadeli, profilerat via sina salladsbarer i butik, introducerar nu näringsmärkningen Nutri-Score i Sverige. 
– Nu tar vi saken i egna händer – och står upp för folkhälsan, säger David von Laskowski, vd för Picadeli. 

Från och med mars i år kommer märkningen att finnas på alla Picadelis produkter i hela Europa.

Under de senaste åren har Picadeli bland annat sponsrat Generation Pep, låtit undersöka hinder för svenskar som vill äta mer hälsosamt och debatterat för en slopad moms på frukt och grönt i Almedalen, påpekar man. 

Som ett led i arbetet för att främja en godare folkhälsa lanserar den svenska salladspionjären nu den internationella näringsmärkningen Nutri-Score i alla sina salladsbarer.

Fakta/Det här är Nutri-Score
Nutri-Score är en framsidesmärkning som ger information om hur hälsosam mat och dryck är. 
Märkningen graderar produkternas näringsvärde i en skala från grönt (A) till rött (E), och räknas fram baserat på näringsinnehåll. 
Beräkningarna görs på innehållet per 100 gram (eller per 100 milliliter för drycker) och värderar mängden av till exempel energi, mättade fettsyror, sockerarter, natrium, fibrer och proteiner. 

Gynnsamma komponenter som frukt, grönsaker, baljväxter, fiber och protein ger en mer hälsosam kategorisering, medan exempelvis en hög mängd kalorier per hundra gram, eller hög sockerhalt, hög andel mättat fett och ett högt saltinnehåll sänker betyget.
Beräkningarna är framtagna, och utvecklas kontinuerligt, av en stor grupp forskare och nutritionister.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil