Västerbottensost i ny satsning med keramiker

Västerbottensost i ny satsning med keramiker
Terese Ryndal, keramiker från Brännland, inleder ett samarbete med Västerbottensost. Foto: Pressbild Västerbottensost
Västerbottensost inleder ett samarbete med Terese Ryndal, keramikern som skapat en serie keramik speciellt för varumärket Västerbottensost.

Västerbottensost inleder ett samarbete med Terese Ryndal, keramikern som skapat en serie keramik speciellt för varumärket Västerbottensost.

Alster från keramikern Terese Ryndal från Brännland utanför Umeå har på senare tid börjat synas runt om i Sverige sedan hon skapat en serie keramik speciellt för varumärket Västerbottensost.
Fat, skålar, pajformar och ostbrickor har formats för att lyfta fram det bästa på tallriken, oavsett om det är en bit Västerbottensost eller en härlig middagsrätt.

– Jag tänker mig att det finns flera likheter mellan att vara keramiker och att vara ostmästare. Det krävs ständig uppmärksamhet och en rejäl portion tålamod för att nå riktigt bra resultat, säger Terese Ryndal med ett leende.

I den lilla ateljén har drejskivan gått varm när alstren formats, torkats, glaserats och bränts. För att sedan, precis som osten, få ett sigill stämplat på sig.
Keramiken har börjat användas vid matfotograferingar och syns på sociala media, i recept och på annonser.

– Vi är jättenöjda med de alster Terese tagit fram för oss och märker redan att våra följare uppmärksammar dem. Att ett urval av keramiken nu kommer ut till försäljning känns väldigt roligt, säger Lina Jonsson hos Västerbottensost.

Att företaget väljer att starta ett samarbete med en hantverkare är något nytt. Samarbetet är det första i sitt slag där Västerbottensost väljer att lyfta fram den hantverkstradition som finns nära företaget regionalt.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil