Konsumenterna missar besparingarnai rapporten, framtagen av Norstat på uppdrag av Findus, framgår att kunskapen om fryst mat fortfarande är låg. Endast en tredjedel av de tillfrågade tror att de kan sänka sina matkostnader genom att välja fryst. Samtidigt visar prisjämförelsen att det frysta alternativet i snitt är 39 procent billigare än färskt – med ännu större skillnader i vissa kategorier.
Exempelvis kostar frysta hallon 77 procent mindre än färska, blåbär 70 procent mindre och jordgubbar 69 procent mindre. På grönsakssidan visar prislistan att frysta haricots verts är hela 72 procent billigare än sina färska motsvarigheter. Även grönkål, babymorötter och spenat har över 50 procents lägre pris när de köps frysta.
Fisk, kyckling och örter – stora skillnader även i proteindisken
Findus har även jämfört priset på torskrygg, räkor och kyckling. Fryst torskryggfilé är 19 procent billigare än färsk, medan fryst kycklingbröstfilé har ett 34 procent lägre genomsnittspris. Färska räkor kostar mer än dubbelt så mycket som frysta. Även djupfrysta örter som dill, persilja och basilika har betydligt lägre pris – i vissa fall över 60 procent billigare än färska buntar.
Hållbart, smart och mindre svinn
Utöver priset lyfter rapporten även andra fördelar med frysta produkter. Djupfrysning bevarar råvarans näring, färg och smak – utan behov av konserveringsmedel. Det är också lättare att portionera rätt mängd, vilket gör det enklare att använda upp hela förpackningen och därmed minska matsvinn.
– Frysta livsmedel är ett smart val för både plånbok och miljö. Vi vill inspirera fler att våga välja fryst – för näring, bekvämlighet och en enklare vardag, säger Henrik von Lowzow, nordisk marknads- och hållbarhetsdirektör på Findus.
Prisfakta bakom rapporten
Prisjämförelserna har genomförts den 22 april 2025 och gäller genomsnittliga konsumentpriser hos stora aktörer som ICA, Coop och Hemköp. Kampanjpriser har exkluderats. Rapporten visar tydligt att fryst mat inte bara är prisvärd – utan ofta ett mer ekonomiskt och hållbart val än vad konsumenter tror.