Alla inom handeln påverkas kraftigt av coronakrisen men påverkan kommer även att vara stor på längre sikt, menar Jonas Colliander, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Lokal shopping växer i betydelse och det handlar om att skapa bra lokala erbjudanden som kompletterar det övriga sortimentet, säger han till Convenience stores news.
Convenience-handeln, som närbutiker, kiosker, mackar, kan med sin tillgänglighet och närhet dra fördelar av coronapandemin när vi vant oss att återigen handla mer lokalt och helst även närproducerat, är tesen.
– Dessutom kan ökad näthandel få en positiv effekt på convenience-handeln eftersom konsumenterna då kan välja de mindre och närliggande butikerna för komplementköp. Det kan vara ett möjligt scenario, påpekar Colliander.
Relationen mellan handlare och kund kan återigen öka i betydelse under och efter krisen, menar forskaren.
– För handlaren blir det ännu viktigare att i framtiden lära känna sina kunder, det signalerar trygghet, säger han.

Osäker kunskap om val av hälsosam mat
En undersökning Brödinstitutet låtit göra visar att många är osäkra och har dålig kunskap om vilken mat som egentligen är hälsosam och klimatsmart.