”Lokalt växer efter krisen”

Convenience-handeln, som närbutiker, kiosker, mackar, kan med sin tillgänglighet och närhet dra fördelar av coronapandemin när vi vant oss att återigen handla mer lokalt. | Illustration av Zdenek Bohm
Det är coronakris men på lång sikt kommer den lokala handeln att växa i betydelse och bli den som kommer ur krisen som vinnare, hävdar forskare.

Alla inom handeln påverkas kraftigt av coronakrisen men påverkan kommer även att vara stor på längre sikt, menar Jonas Colliander, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Lokal shopping växer i betydelse och det handlar om att skapa bra lokala erbjudanden som kompletterar det övriga sortimentet, säger han till Convenience stores news.

Convenience-handeln, som närbutiker, kiosker, mackar, kan med sin tillgänglighet och närhet dra fördelar av coronapandemin när vi vant oss att återigen handla mer lokalt och helst även närproducerat, är tesen.

– Dessutom kan ökad näthandel få en positiv effekt på convenience-handeln eftersom konsumenterna då kan välja de mindre och närliggande butikerna för komplementköp. Det kan vara ett möjligt scenario, påpekar Colliander.

Relationen mellan handlare och kund kan återigen öka i betydelse under och efter krisen, menar forskaren.
– För handlaren blir det ännu viktigare att i framtiden lära känna sina kunder, det signalerar trygghet, säger han.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil