Vändningen kommer nu tror Clas Ohlson

Vändningen kommer nu tror Clas Ohlson
Clas Ohlsons koncernchef Kristofer Tonström. Foto: Pressbild
En juniförsäljning i nivå med fjolåret – trots höga jämförelsetal – får Clas Ohlsons koncernchef Kristofer Tonström att tro det är vändningen vi ser.

En juniförsäljning i nivå med fjolåret – trots höga jämförelsetal – får Clas Ohlsons koncernchef Kristofer Tonström att tro det är vändningen vi ser.

Clas Ohlson redovisar en försäljning på 714 miljoner kr under juni och det är nästan exakt som juni 2020 då försäljningen landade på 711 miljoner kr.
Det här får företaget att tro att det är vändningen uppåt igen efter pandemin vi nu ser.

Försäljningen online ökade med 20 procent till 82 miljoner kr (69 juni förra året). Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet ökat netto med en butik. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 229 (228).

Totalt minskade försäljningen under maj-juni med 1 procent och den organiska tillväxten minskade med 2 procent, i båda fallen i jämförelse med motsvarande period 2020.
Online ökade försäljning 20 procent till 157 miljoner kr för tvåmånaders-perioden.

– Vi fortsätter att förbereda oss för en höst med mer normala kundflöden till våra butiker i takt med att restriktionerna lättar. Glädjande är att vi redan nu börjar se en vändning i trafik och försäljning i flera av de butiker i Sverige och Finland som drabbats hårdast under pandemin, sammanfattar koncernchefen Kristofer Tonström.

Tonström ser även en ljusning på den norska marknaden.
– Norge, som efter månader av påverkan från nedstängda butiker, går åter starkt och når nästan upp till den exceptionellt höga försäljningen från förra årets juni månad, konstaterar han. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Stark påverkan av inflationen under juli

Fortsatt hög inflation påverkade dagligvaruhandelns försäljning i juli, konstaterar Svensk dagligvaruhandel i sitt färska dagligvaruindex för juli.

Nytt rekordår för Lidl i Sverige

Lidl redovisar ett nytt rekordår på den svenskamarknaden där koncernen växte med 7,1 procent och fortsätter att ta marknadsandelar.

Kronfågels produkter klimatcertifieras

Organisationen The Carbon Trust har gjort heltäckande beräkningar av koldioxidavtrycket hos de flesta av Kronfågels produkter vilka nu certifieras.

Fazer forskar mer i cellodlad kakao

Cellodlad kakao – ett alternativ för framtidens choklad. Ett forskningsområde för Fazer som nu är en del i ett stort forskningsprojekt på området.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil