Betallösningar viktiga i e-handel och i butik

Foto MostPhotos
Konsumenter är nogräknade när det kommer till betallösningar – och det gäller oavsett om det är e-handel eller i fysisk butik, visar en ny rapport.

Konsumenter är nogräknade när det kommer till betalningar, både när de e-handlar och i fysiska butiker. 
Det kan man konstatera ur en rapport i rapportserien Payments in the Nordics från Svea.

Rapporten visar dessutom att bland nordbor är svenskar mest benägna att avbryta ett köp om inte rätt betalmetod erbjuds.
64 procent av de nordiska konsumenter som svarat har någon gång avbrutit ett köp på grund av att butiken inte haft det betalsätt de velat – i Sverige säger 74 procent av de svarande samma sak.

36 procent uppger även att de blir frustrerade när deras föredragna betalmetod inte finns tillgänglig i fysisk butik.
– Svenska och nordiska konsumenter har höga krav när det kommer till betalningar. Vi ligger långt fram i digitaliseringen och innovationsgraden på den nordiska betalmarknaden är hög. Utbudet av etablerade betalmetoder är därför stort, konstaterar Emma Lindgren hos Svea bank.

– Preferensen för hur man vill betala avgörs bland annat av konsumentens ålder. Det viktiga är att erbjuda en variation av betalalternativ för att inte förlora kunden när betalningen ska göras. Särskilt viktigt är det i e-handelsbutiker där många är mer kräsna än i fysiska butiker, tillägger hon.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil