60 ton mindre mängd kartong hos Kronfågel

60 ton mindre mängd kartong hos Kronfågel
Nya vindar? I vilket fall satsar Kronfågel på att minska mängden kartong nu med 60 ton. Foto: Pressbild Kronfågel
Kronfågel foodservice byter packningsstrategi för att minska sin klimatpåverkan. Resultatet blir här att man använder 60 ton mindre kartong.

Kronfågel foodservice byter packningsstrategi för att minska sin klimatpåverkan. Resultatet blir här att man använder 60 ton mindre kartong.

Kronfågel vill minska sin klimatpåverkan i hela värdekedjan, skriver man i en pressrelease om hur man förändrar sin packningsstrategi.
– I samarbete med våra grossister väljer Kronfågel foodservice att packa produkter i SRS-backar som används om och om igen istället för kartong. Det gör att vi sparar 60 ton kartong per år och minskar våra utsläpp med 78 procent, skriver företaget.

Det nya sättet att packa kommer att användas för Kronfågel foodservice kylda sortiment med start nu i februari.
– Det är helt i linje med våra mål och känns fantastiskt att vi nu kan göra det efterlängtade skiftet, säger Charlotte Rosta, produkt- och varumärkeschef hos Foodservice.

Tidigare packades Kronfågels kyckling i kartonger som hamnade på hög hos kunderna. Efter samarbete med våra grossister har vi nu bytt till SRS-backar, ett retursystem som skapar effektivitet, minskar koldioxidutsläpp, förbättrar arbetsmiljön och sparar tid.

– Som livsmedelsproducent har vi stora möjligheter att göra skillnad. Att vi nu byter packningsstrategi ligger i linje med vårt hållbarhetsarbete och innebär att materialåtgången av kartong minskar kraftigt samtidigt som vi minskar våra utsläpp, vilket är väldigt positivt, säger Janneke Vackerberg, hållbarhetschef hos Kronfågel.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil