60 ton mindre mängd kartong hos Kronfågel

60 ton mindre mängd kartong hos Kronfågel
Nya vindar? I vilket fall satsar Kronfågel på att minska mängden kartong nu med 60 ton. Foto: Pressbild Kronfågel
Kronfågel foodservice byter packningsstrategi för att minska sin klimatpåverkan. Resultatet blir här att man använder 60 ton mindre kartong.

Kronfågel foodservice byter packningsstrategi för att minska sin klimatpåverkan. Resultatet blir här att man använder 60 ton mindre kartong.

Kronfågel vill minska sin klimatpåverkan i hela värdekedjan, skriver man i en pressrelease om hur man förändrar sin packningsstrategi.
– I samarbete med våra grossister väljer Kronfågel foodservice att packa produkter i SRS-backar som används om och om igen istället för kartong. Det gör att vi sparar 60 ton kartong per år och minskar våra utsläpp med 78 procent, skriver företaget.

Det nya sättet att packa kommer att användas för Kronfågel foodservice kylda sortiment med start nu i februari.
– Det är helt i linje med våra mål och känns fantastiskt att vi nu kan göra det efterlängtade skiftet, säger Charlotte Rosta, produkt- och varumärkeschef hos Foodservice.

Tidigare packades Kronfågels kyckling i kartonger som hamnade på hög hos kunderna. Efter samarbete med våra grossister har vi nu bytt till SRS-backar, ett retursystem som skapar effektivitet, minskar koldioxidutsläpp, förbättrar arbetsmiljön och sparar tid.

– Som livsmedelsproducent har vi stora möjligheter att göra skillnad. Att vi nu byter packningsstrategi ligger i linje med vårt hållbarhetsarbete och innebär att materialåtgången av kartong minskar kraftigt samtidigt som vi minskar våra utsläpp, vilket är väldigt positivt, säger Janneke Vackerberg, hållbarhetschef hos Kronfågel.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil