Detaljhandeln visar oväntat stort minus

Martin Andersson, Näringspolitiskt ansvarig Svensk Dagligvaruhandel | Foto: Roberth Björk
När SCB redovisar försäljningsvolymen i detaljhandeln för februari backar den mer än väntat, ett minus på hela 9,4 procent.

Detaljhandeln backar mer än väntat och får det allt tuffare i spåren av inflationen.
Jämfört med februari i fjol är nedgången 9,4 procent.

Även jämfört med januari i år fortsatte detaljhandeln att backa. I den jämförelsen blev det ett minus på 1,2 procent, enligt SCB:s siffror.
Dagligvaruhandeln backade med 1,9 procent, exklusive Systembolaget, och sällanköpshandeln minskade med 1,2 procent.

– Kunderna ändrar sitt köpbeteende och köper färre varor, väljer billigare alternativ, byter butik och ändrar sina köpmönster, säger Martin Andersson hos Svensk dagligvaruhandel till TT.

– En minskad försäljningsvolym är problematisk för alla men extra tufft för de mindre butikerna, konstaterar han.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Marabou stoppas nu av svensk fotboll

Svenska fotbollförbundet väljer att stoppa samarbetet med Marabou sedan dess ägare Mondelez svartlistats av Ukraina för sin verksamhet i Ryssland.

Krav finalist hos Livsmedelspriset

Krav är nominerat som en av tre finalister till Livsmedelspriset, vilket delas ut under Livsmedelsdagarna i Tylösand 21 september.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil