Vi äter mer svensk kyckling

Svenska folket äter alltmer svensk kyckling, meddelar Svensk fågel och hävdar att det är för att svenska konsumenter litar på producenter och varor.

Det är alltså, inte helt oväntat, branschorganisationen Svensk fågel som dels meddelar att vi äter mer svensk kyckling utan också landar påståendet att de främsta anledningarna är ”hållbarhet, hälsa och trygghet samt stöd till svenska bönder”.
Svensk fågel hänvisar till en undersökning man låter Ipsos göra och som redovisar 1 075 svarandes åsikter.

– De färska siffrorna från Svensk fågels konsumentundersökning från Ipsos visar att konsumenterna allt oftare väljer att konsumera kyckling, skriver organisationen.
Det här påpekar även organisationens vd Maria Donis.
– Allt fler värdesätter hållbarhet, omsorg om klimat och miljö men framför allt vill man stödja svenskt lantbruk och svenska bönder genom att välja svensk kyckling och svenska råvaror i högre utsträckning. Vi tolkar resultatet glädjande och en bekräftelse på det hårda arbete som lantbrukarna lägger ner, säger Maria Donis.

Enligt de svarande i undersökningen känner 93 procent till Svensk fågel och 69 procent av de som svarat säger att de känner till organisationen väl eller mycket väl.
Samtidigt visar undersökningar bland medlemsföretagen i Svensk fågel att försäljningen ökat cirka sex procent jämfört med motsvarande period förra året.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil