Vi äter mer svensk kyckling

Svenska folket äter alltmer svensk kyckling, meddelar Svensk fågel och hävdar att det är för att svenska konsumenter litar på producenter och varor.

Det är alltså, inte helt oväntat, branschorganisationen Svensk fågel som dels meddelar att vi äter mer svensk kyckling utan också landar påståendet att de främsta anledningarna är ”hållbarhet, hälsa och trygghet samt stöd till svenska bönder”.
Svensk fågel hänvisar till en undersökning man låter Ipsos göra och som redovisar 1 075 svarandes åsikter.

– De färska siffrorna från Svensk fågels konsumentundersökning från Ipsos visar att konsumenterna allt oftare väljer att konsumera kyckling, skriver organisationen.
Det här påpekar även organisationens vd Maria Donis.
– Allt fler värdesätter hållbarhet, omsorg om klimat och miljö men framför allt vill man stödja svenskt lantbruk och svenska bönder genom att välja svensk kyckling och svenska råvaror i högre utsträckning. Vi tolkar resultatet glädjande och en bekräftelse på det hårda arbete som lantbrukarna lägger ner, säger Maria Donis.

Enligt de svarande i undersökningen känner 93 procent till Svensk fågel och 69 procent av de som svarat säger att de känner till organisationen väl eller mycket väl.
Samtidigt visar undersökningar bland medlemsföretagen i Svensk fågel att försäljningen ökat cirka sex procent jämfört med motsvarande period förra året.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.