”Fel gör det dyrare att anställa unga”

Sofia Larsen vd Svensk Handel | Foto Pressbild
Regeringen gör det dyrare att anställa unga från 1 april. Det är Svensk handel starkt kritiskt emot i ett skarpt utspel.

1 april gjorde regeringen det dyrare för företag att anställa. I samband med det gör man det också avsevärt mycket dyrare för företag att anställa unga, konstaterar Svensk handel och är starkt kritiskt. 
”Att en regering som säger sig värna jobb och företagande gör precis tvärtom är något som Svensk handel ställer sig starkt kritiska till”, säger man i ett uttalande.

Vid tolvslaget 1 april trädde de höjda arbetsgivaravgifterna för unga i kraft. Tidigare betalade arbetsgivare som anställde personer i åldersspannet 19,73 procent i arbetsgivaravgift på ersättningar upp till 25 000 kronor i månaden. 
Nu höjs avgiften till 31,42 procent, vilket kommer att medföra ökade kostnader på totalt 8 miljarder för alla som har anställda i åldrarna 19–23, vilket motsvarar ungefär 25 000 arbetstillfällen, sammanfattar branschorganisationen.

– Stora delar av näringslivet har varnat för konsekvenserna av dagens höjning. Att regeringen ändå väljer att blunda för verkligheten när Sverige går in i en lågkonjunktur är häpnadsväckande. Vi är besvikna över att företagen får svårare att anställa, och att den yngre befolkningen fråntas möjligheten att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Sofia Larsen, vd för Svensk handel.

En sänkning av arbetsgivaravgiften har av Konjunkturinstitutet lyfts fram som en finanspolitisk stimulansåtgärd som skulle ha en dämpande effekt på den höga inflation som Sverige nu möter. 
De kostnadsökningar som höjningen av arbetsgivaravgifterna innebär kommer att behöva kompenseras vilket kan ske genom ökade konsumentpriser, minskade marginaler eller minskade arbetskraftskostnader, vilket i sin tur kan elda på inflationen, menar Svensk handel.

– Regeringen har alla möjligheter att fatta politiska beslut som stävjar inflationstakten. I stället stoppar man huvudet i sanden och pekar på att andra ska ta ansvar. Det är oansvarigt. Svensk handel kommer givetvis att tillsammans med andra fortsätta påtala vinningarna som sänkta arbetsgivaravgifter medför, det är en för viktig fråga för oss att släppa, avslutar Sofia Larsen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil