Gro gro lanserar sig med kallpressad mat

Gro gro lanserar sig med kallpressad mat
Färskare än vanlig barnmat, är framtoningen när Gro gro lanserar sin nya barnmat. Foto: Pressbild
Barnmat behöver inte vara konserverad, säger nystartade Gro gro som kallpressar sin mat istället för att hetta upp den och dessutom har den Ä-märkt.

Barnmat behöver inte vara konserverad, säger nystartade Gro gro som kallpressar sin mat istället för att hetta upp den och dessutom har den Ä-märkt.

Barnmat är ofta konserverad men behöver inte vara det, menar nystartade Gro gro som istället kallpressar maten.
Det gör man för att bevara näring och smak och påpekar även att maten både är gjord utan tillsatser och nu även Ä-märkt, där ”Ä” står för ”Äkta”.

Grundaren och näringsterapeuten Malin Brusets intresse för barnmat började när hon själv blev förälder.
– Jag blev chockad över hur lite kunskap det var kring barnmat på BVC och fann mycket osäkerhet hos föräldrar. För att försöka sprida både kunskap och trygghet runt barnmat, så skrev jag boken ”Den lille barnematbibelen”, utgiven i Norge, tillsammans med min svärfar som är läkare, berättar Malin Bruset.

Hon insåg dock snart att många föräldrar önskade färdiga alternativ, men utan att göra avkall på kvaliteten.
– Jag startade Gro gro 2018 med målet att ta fram det bästa alternativet till hemlagad barnmat. Resultatet blev en färsk, kallpressad barnmat som står i kyl med en hållbarhet på 2,5 månader.

Den ekologiska och tillsatsfria maten är inte konserverad med hjälp av upphettning. I stället användes en kall och mer skonsam högtrycksprocess för att ge den hållbarhet, vilket bättre bevarar både smak och näringsämnen. – Barnmat idag står med lång hållbarhet i rumstemperatur. Ingen vuxen hade valt att äta konserver varje dag till alla måltider i 6 månader, så varför ska vi ge det till våra barn?
I serien finns såväl smoothie som puré och gröt. Produkterna har ingen sugpip, dels för att det är bättre för barnet att äta från sked, dels för att det sparar in på plasten i förpackningen, förklarar man hos Gro gro.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil