”Restriktioner våt filt över julhandeln”

”Restriktioner våt filt över julhandeln”
Karin Johansson kallar situationen ”mardrömslik” inför julhandeln. Foto: Pressbild Svensk handel

Trots att julhandeln närmar sig faller framtidstron inom handeln kraftigt. Orsaken är de nya och strängare restriktionerna på grund av coronaläget.

Trots att både Black friday och julhandeln väntar runt hörnet faller framtidstron i butikshandeln drastiskt. Störst är tappet bland sällanköpshandlarna. Utökade restriktioner gör att nästan nio av tio svenskar nu avråds från att besöka butiker och köpcentrum.

Så sammanfattar Svensk handel läget i svensk butikshandel.

– Vi befinner oss för nionde månaden i en pandemi som slagit stenhårt mot många företag och årets julhandel mer efterlängtad än någonsin. Därför är det närmast mardrömslik tajming att kunder avråds från att besöka butiker inför årets viktigaste försäljningsperiod, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel.

När coronakrisen slog till i våras störtdök framtidstron i butikshandeln. Sedan dess har framtidsutsikterna sakta ljusnat, men nu är återhämtningsfasen bruten.

Framtidstron i butikshandeln faller i november månads handelsbarometer med 8,2 enheter, och den sammanfattande framtidsindikatorn landar på index 79,1, vilket är långt under förra årets nivå. Ett indexvärde på 100 återspeglar en neutral nivå.

– Givetvis måste fokus ligga på att bromsa smittspridningen men vi behöver också fråga oss vilket samhälle vi står med när krisen är över. Kraftfulla stödåtgärder för att rädda företag och jobb kommer fortsatt att krävas, säger Karin Johansson.

Framtidstron i e-handeln minskar med 2,3 enheter, till index 116,6. Trots tappet är optimismen bland landets e-handlare fortsatt stor inför årets avslutande shoppinghögtider.

– Handelsföretagen satsar stort på att möta kunderna digitalt i årets julhandel och vi kommer att få se en rekordstor e-handelsförsäljning. Hela logistik- och leveranskedjan kommer att ställas inför sitt största prov hittills, säger Karin Johansson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil