”Driv inte ekologiskt som norm”

Det krävs stärkt konkurrenskraft för svenska bönder att odla ekologiskt. | Foto av Kristian Berlin
Det krävs stärkt konkurrenskraft för svenska bönder – men vi ska inte ha ekologisk produktion som norm, skriver Moderaternas företrädare idag.

Det är John Widegren, landsbygdspolitisk talesperson hos Moderaterna, som i en debattartikel idag tar upp svenska bönders konkurrenskraft och sätter den i relation till ekologisk odling.
Widegren hänvisar till forskning vid SLU om vad som händer med skördarna när man odlar ekologiskt.

– Forskning som Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, lutar sig mot visar att skördarna minskar med 30–50 procent när man odlar ekologiskt. En omställning från konventionellt jordbruk till ekologiskt innebär alltså att man får ut mindre livsmedel på samma odlingsmark, hävdar Widegren.

– Den miljömässiga kostnaden för varje produkt blir högre och medför en ökad påfrestning på naturen. Om enskilda jordbrukare och konsumenter väljer ekologiskt är upp till dem. Men det går inte att driva ekologiskt som norm samtidigt som vi ska producera mer mat och mätta fler munnar, är hans slutsats.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil