Vill ha mer växtbaserad skolmat

En undersökning från Ungdomsbarometern, som Svenskt kött lyfter fram, visar att elever som svarat inte bara vill ha vegomat. Orklas undersökning modifierar bilden. I tre av fyra kommuner vill eleverna äta mer vegetariskt. (artikeln är redigerad)

Samtidigt som Ungdomsbarometern kommer med en undersökning om att eleverna inte vill ha enbart vegetarisk skolmat kommer en annan undersökning.
Den står Orkla bakom och i den hävdar tre av fyra svenska kommuner att intresset för att äta vegetariskt ökar bland eleverna.

Tre av fyra svenska kommuner i undersökningen bedömer att intresset bland elever för att äta vegetarisk mat har ökat under de senaste tre åren.
Under samma period har också många skolor börjat servera ett vegetariskt alternativ varje dag.

60 procent av de kommuner som svarat har tagit det hela ett steg till, visar Orkla Sveriges undersökning.
Där serverar man enbart växtbaserade rätter minst en dag i veckan.

– Det vi äter står för ungefär en tredjedel av de konsumtionsbaserade utsläppen i Sverige. En stor mängd forskningsrapporter från exempelvis IPCC, Naturvårdsverket och Eat-Lancet visar att det mest effektiva sättet att minska utsläppen är att skifta till en mer växtbaserad kost och minska mängden kött vi äter, både hemma och i skolorna, säger Sofie Ek, kommunikationschef hos Orkla Sverige.

Kommentar från redaktionen: Artikeln är rättad. I en tidigare version omnämndes Ungdomsbarometerns undersökning felaktigt som ”Svenskt kötts undersökning”. Svenskt kött har i själva verket refererat till Ungdomsbarometerns resultat.

Resultaten i UB är inte baserade på kommunernas uppfattning utan resultat från ungdomar själva som fått svara direkt, skriver Isabel Moretti på Svenskt kött.

Läs mer om undersökningarna och elevernas attityder till vegomat i Butikstrender 3/2020 Prenumera här.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Pengar att spara på mindre svinn

I ekonomiskt svårare tider är minskat matsvinn inte bara positiv för miljön utan även för den egna plånboken, påpekar Danone och Too good to go.

Lämnar råd inför stora matsvinnsdagen

Tyska Hellofresh ansluter sig till dem som uppmärksammar internationella matsvinnsdagen denna torsdag och lämnar sina råd för minskat matsvinn.

Stor majoritet vill ha skolmjölken kvar

Franskägda Skånemejerier har gjort en undersökning bland skånska föräldrar, vilken visar att en stor majoritet av dem vill ha skolmjölken kvar.

Genererar pengar även till Skåne

Köpenhamns flygplats genererar 14,4 miljarder kr i samhällsekonomisk vinst för Region Skåne och skapar jobb och ekonomisk tillväxt, enligt ny rapport.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil