Lyx går hem även i tuff lågkonjunktur

Foto MostPhotos

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Att lågkonjunkturen är här eller närmar sig skrämmer inte de som handlar lyxvaror. Nu redovisar franska LVMH en ökad vinst för sina märken.

LVMH är lyxkonglomeratet med varumärken som Louis Vuitton, Christian Dior och Tiffany & Co och bolaget som dominerar marknaden för lyxvaror. Bolagets viktigaste segment är mode och lädervaror men finns även varumärken inom alkohol, kosmetika och klockor.

Ägaren Bernard Arnault är världens näst rikaste person med en förmögenhet på cirka 208 miljarder dollar.
Tidigare i år konstaterade börsanalytiker att LVMH:s börsvärde är i paritet med Teslas.

Nu har man släppt halvårsrapporten för 2023 års första sex månader och den visar intäkter på 42,2 miljarder euro, en ökning med 15 procent.
Den organiska intäktstillväxten var 17 procent jämfört med samma period 2022.

Särskilt bra går mode och lädervaror och Arnault själv beskriver siffrorna som ”enastående” under en period ”av pågående ekonomisk och geopolitisk osäkerhet”.

Cristofer Andersson, aktieprofil och författare till boken ”Börspsykologi”, säger hos SvD att LVMH:s kunder inte håller igen på grund av inflation och dyrtider.
– Absolut drabbas de, precis som vanliga Svenssons, av inflation och stigande kostnader i form av räntor. Men för den här gruppen är dessa till stor del försumbara. Den där väskan eller scarfen köps oavsett konjunkturläge.

– Lyx har och kommer alltid vara något som människor suktar efter, det är ett biologiskt arv.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.