Lyx går hem även i tuff lågkonjunktur

Foto MostPhotos
Att lågkonjunkturen är här eller närmar sig skrämmer inte de som handlar lyxvaror. Nu redovisar franska LVMH en ökad vinst för sina märken.

LVMH är lyxkonglomeratet med varumärken som Louis Vuitton, Christian Dior och Tiffany & Co och bolaget som dominerar marknaden för lyxvaror. Bolagets viktigaste segment är mode och lädervaror men finns även varumärken inom alkohol, kosmetika och klockor.

Ägaren Bernard Arnault är världens näst rikaste person med en förmögenhet på cirka 208 miljarder dollar.
Tidigare i år konstaterade börsanalytiker att LVMH:s börsvärde är i paritet med Teslas.

Nu har man släppt halvårsrapporten för 2023 års första sex månader och den visar intäkter på 42,2 miljarder euro, en ökning med 15 procent.
Den organiska intäktstillväxten var 17 procent jämfört med samma period 2022.

Särskilt bra går mode och lädervaror och Arnault själv beskriver siffrorna som ”enastående” under en period ”av pågående ekonomisk och geopolitisk osäkerhet”.

Cristofer Andersson, aktieprofil och författare till boken ”Börspsykologi”, säger hos SvD att LVMH:s kunder inte håller igen på grund av inflation och dyrtider.
– Absolut drabbas de, precis som vanliga Svenssons, av inflation och stigande kostnader i form av räntor. Men för den här gruppen är dessa till stor del försumbara. Den där väskan eller scarfen köps oavsett konjunkturläge.

– Lyx har och kommer alltid vara något som människor suktar efter, det är ett biologiskt arv.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil