Närproducerat är hetast

Visst vill vi ha såväl gröna och hållbara alternativ som klimatsmarta lösningar. Men det starkaste ledordet när vi står i mataffären och ska handla är ett annat. Vi vill i första hand ha ”närproducerat”.

Visst har svenskarna tagit intryck av klimat- och hållbarhetsdebatten. I en ny undersökning säger 57 procent av de svarande att de känner klimatångest när det gäller plast och 28 procent minskar sin köttkonsumtion och blir i allt högre grad flexitarianer.

Den allra tydligaste trenden när vi handlar är dock en annan.
Det handlar om närproducerat.
– Vi som arbetar mitt i livsmedelskedjan mellan bonde och restaurang ser en ökande efterfrågan på närproducerat inom alla kundsegment – fine dining, snabbmatställen, kvarterskrogar och foodtrucks, intygar Emely Hessselgren hos Martin & Servera.

– Vi blir allt mer medvetna om livsmedelsproduktionens betydelse för klimatet och dessutom tror jag att många upplever en känsla av trygghet när de vet att råvarorna på tallriken producerats lokalt.

Men då dyker en annan fråga upp vid horisonten; vad är egentligen närproducerat alternativt ekologiskt?
– Det är upp till kunden att bedöma vad som är rätt. Är hållbar produktion viktigt, då är det bästa alternativet att välja en svensk produkt som är märkt EU-ekologisk eller Krav, konstaterar Emely Hesselgren.
– Samtidigt är det svårt att veta vad som räknas som närproducerat, erkänner hon.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil