Nu ska brax kämpa mot lax i frysdisken

Foto Pressbild
Braxen ska nu göra ett återtag på den svenska matmarknaden efter att under lång tid ha ratats som bas för svenska maträtter.

Skräpfisk. Resursfisk. Benfisk. Kärt barn har många namn. Braxen som hittills haft oförtjänt dåligt rykte gör nu sitt återtåg på den svenska marknaden. 

I spetsen för satsningen på underutnyttjade fiskar står Axfoundation, Länsstyrelsen Stockholm och Svenska insjöfiskarnas centralförbund tillsammans med partners i hela livsmedelskedjan. 

Efter framgångar med braxenfärs till restauranger landar nu svenska fish cakes i frysdisken.
– Vi har tillsammans med partners bevisat att det är fullt möjligt att utveckla en storskalig infrastruktur för svensk insjöfisk som tidigare ratats, och leverera goda, näringsriktiga och hållbara lösningar, säger Veronica Öhrvik, projektledare för projektet Resursfisk hos Axfoundation.

Idag importeras mer än 70 procent av den sjömat som äts i Sverige, trots att det finns gott om fisk i svenska sjöar. Dessutom står endast fyra arter för hela 64% av den svenska konsumtionen. Främst är det lax, räkor, sill och torsk som landar på de svenska middagsborden, enligt färsk statistik från Norges sjömatsråd.

– Det är helt galet att vi äter så få fiskarter i Sverige idag och importerar så stora mängder när det finns gott om variation i svenska vatten, menar Veronica Öhrvik som vill slå ett slag för braxen.

Hittills har dock karpfiskar som braxen inte räknats som kommersiellt gångbara. Braxen har främst varit en bifångst till gös och slängts tillbaka i vattnet eller rötats till biogas utan att ens passera tallriken. Ett enormt resursslöseri menar Veronica Öhrvik.

– Genom att ta vara på goda men underutnyttjade arter går det att bidra till ett mer balanserat fiske och samtidigt öka tillgängligheten till näringsrik och hållbar sjömat. Det kan också minska Sveriges importberoende av fisk och skaldjur, säger Veronica Öhrvik.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil