Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Lång epok över i Degerfors

Nu har Coop Värmland lagt ned sin Coop Extra i Degerfors. Därmed är en 53-årig epok över efter långvariga lönsamhetsproblem och senast en kommunal kovändning om centrum.

Degerfors har varit ett av landets starkaste socialdemokratiska fästen historiskt och även i övrigt har folkrörelser, kooperation och fackliga organisationer alltid dominerat samhällslivet.
Men det var när Socialdemokraterna kom tillbaka i den kommunala ledningen efter senaste valet som Coop försvann från centrala Degerfors.

Fredag, 31 januari, var sista dagen Coop Extra höll öppet vid Medborgarplatsen i Degerfors.
Butiken har då lidit av lönsamhetsproblem sedan 2013 och redan för fem år sedan aviserade Coop Värmland att man skulle lägga ned butiken om det inte blev en uppryckning i centrumhandeln.

Coop Värmland och fastighetsägaren var villiga att investera 9-10 miljoner kr i butiken och – för fastighetsägarens del – även att bygga smålägenheter i den anslutande höga byggnad som tidigare varit hotell.
Förutsättningen var en bättre infart och parkeringsmöjligheter i anslutning till butiken.

Kommunen, då styrd av Vänsterpartiet, nappade på förslaget och kommunfullmäktige antog en ny detaljplan som gick i enlighet med Coops och fastighetsägarens viljor.

Efter valet 2018 fick Degerfors en ny majoritet av Socialdemokraterna och flera borgerliga partier och man backade från planerna på att göra om centrum enligt plan.
Då tog Coop Värmland beslutet att stänga butiken 31 januari 2020.

Så har nu skett. Sju anställda berörs av nedläggningen och för fem av dem är framtiden oviss.
En 53-årig epok är däremot över rent konkret – en ännu längre om man ser till den roll kooperationen tidigare haft i Värmlands-kommunen.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Martina Haag frontar Hemköp

Hemköp fortsätter att knyta kända ansikten och från och till matprofiler till sig i  konceptet ”Från en matälskare till en

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Willys öppnar på Bryggudden

Vilket kaffe man bjuder på vid premiären behöver man kanske inte fundera på. Idag öppnar Willys på Bryggudden i Karlstad

Coop säljer lokalt på nätet

Coop tar nu ett nytt grepp där man lanserar en ”gårdsbutik” online. ”Med den nya gårdsbutiken på coop.se kan man

Tror på svensk servicehandel

Var fjärde s k conveniencebutik försvinner inom tio år, tror man i Danmark. I Sverige är man positiv och tror

Coop lägger ner i Ramnäs

Coop lägger ned sin butik i Ramnäs, Surahammar. Därmed förlorar orten inte bara sin sista butik utan även apotek och

Lidl rekryterar från Ica

Niclas Haglund har fått jobb på marknads och kommunikation hos Lidl Sverige där han ska arbeta som konceptdesigner, art director

Kan få outlet med lyxmärken

En outletby med märken som Gucci och Versace? I lilla Löddeköpinge? Så kan det bli sedan kommunen och Rioja estates

Gratis släp hos Max i Örebro

Max burgers och Freetrailer inleder ett samarbete vid Max restaurang i Lillån norr om Örebro. Som ett utbyggt kunderbjudande erbjuder

Ekomjölk får klimatvänlig förpackning

Skånemejeriernas ekologiska produkter “Hjordnära” får nya kartongförpackningar. De  tillverkas av Elopak och garanteras vara helt koldioxidneutrala. Skånemejeriernas miljösatsning har som

Lidl-bygge ännu inte avgjort

Denna vecka hamnar Lidls planer på att bygga i Karlstad på politikernas bord igen. Lidl har efter två år inte

Superlokal nätmat i konkurs

Man tog in 80 miljoner kr i kapital men fick aldrig ordning på affärerna. Nu går nätmatbutiken Fodi i konkurs

Picards nya i butikerna

Picard lanserar vårens asiatiska sortiment med kryddstarka nyheter. Lanseringsdatum är 12 februari och i butikerna finns 50 asiatiska produkter i

Högsta vinsten någonsin

Det ekonomiska resultat som Lantmännen redovisar för 2019 slår rekord. Resultatet efter finansnetto, strax under 1,9 miljarder kr, är den

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch