Nya samarbeten för Matsmart

The Smiling Group är ett av de nya företag som Matsmart inleder ett samarbete med. | Foto: Matsmart
Matsmart har utökat sina samarbeten under Covid-19-krisen. Två nya samarbeten, lanserade i veckan, gäller The Smiling Group och Espresso House.

I spåren av Covid-19 är läget tufft för många leverantörer till caféer och butiker, då de inte längre kan sälja de varor de har på lager.
Matsmart har utökat sina samarbeten med branschens leverantörer och offentliggör nu två samarbeten i e-handeln.
Det ena gäller snacksbolaget The Smiling Group, det andra kafékedjan Espresso House.

– Det talas mycket om krisen för besöksnäringen. Bakom dessa företag står grossister och leverantörer till gränshandel, taxfree-butiker, hotell- och caféer som i många fall går på knäna och sitter på lager som riskerar att slängas, säger Matsmarts vd Karl Andersson.
– Vi kan vara snabba här och se till att dessa varor når kunderna via vår e-handel istället. Det ger förhoppningsvis lite andrum till leverantörerna och det minskar definitivt matsvinnet.

Hos The Smiling Group säger vd Oscar Alsén så här om samarbetet:
– Läget just nu är ansträngt eftersom vi har förädlat och packat varor till kunder som säljer till människor i rörelse, som kiosker och närlivsbutiker, hotell, tåg och flyg.
– Det gör att vi har väldigt mycket på lager som vi måste sälja av för att ha råd att fortsätta vår verksamhet och överleva.

Hos Espresso House är man också positiv till samarbetet.
– På Espresso House arbetar vi med målet att inga livsmedel ska behöva kastas i onödan utan all mat som produceras kan räddas på olika sätt. Allt för en hållbarare framtid, därför är Matsmart ett hållbart initiativ för en snällare framtid för vår planet, säger förtagets produktchef Pontus Wretman.

Matsmarts försäljning har ökat rejält under första kvartalet i år, säger vd Karl Andersson.
– Situationen just nu har ökat trycket i vår försäljning över hela landet. Just nu har vi en extra dimension till vår räddad-mat-filosofi. Vi känner att vi gör nytta på flera plan.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil