Framtidens business – redan nu

Att göra bra business av framtiden. Redan idag. Att utveckla det sunda och goda och tjäna pengar på det så att man kan göra ännu mer gott. Eller att inte ge tillbaka för gammal ost utan istället marknadsföra ny. Vegansk sådan. Välkommen till Kale United.

Vi träffas hos Norrsken och har ungefär 30 minuter på oss och frågan är, förstås, var vi ska börja. Och hur vi ska hinna.
Det är ungefär samma frågor, alltså, som på global basis.
Men om man i Davos börjar med något annat så börjar vi på Birger Jarlsgatan med vegansk ost.
Noquo foods och Sorosh Tavakoli.
Tavakoli byggde och sålde sedan mjukvarubolaget Videoplaza. Funderade på var han kunde göra världen mest nytta. Kom fram till svaret via veganska alternativ till ost. Skapade Noquo foods tillsammans med bioteknikern Anja Leissner.
Just nu har de dragit in 34 miljoner kr från riskkapitalbolag som Creandum och Northzone, båda för övrigt delägare i hans tidigare bolag Videoplaza.

– Ett spännande bolag, konstaterar Måns Ullerstam.

”En välkänd väg”, hade han kunnat säga också. I vart fall ungefär. Själv tog han sig in i IT-branschen, vaknade eller väcktes av första Al Gore-filmen om miljö, klimat, hot och utmaningar, blev längs vägen vegan och kom till slutsatsen att en vegansk livsstil och dito näringsintag var vägen, sanningen och livet och lät metoden att nå ut med det och sprida budskapet bli Kale United.

Gott och sunt

En plattform, om du vill, för varor och råvaror som först bedömdes ”alternativa” men nu inte är det längre. Dessbättre.
För Kale United, och därmed Måns, är utgångspunkten enkel när det gäller vilka varor, produkter och företag man ska arbeta med;

– Det ska vara veganskt. Och det ska vara det godaste.

I år ska den samlade menigheten bli varse det. Typ.
– 2020 är det stora uppskalningsåret, konstaterar Måns Ullerstam om arbetet och tidtabellen i att bygga en växtbaserad koncern med många innovationer, många startups, små och något större bolag i ena vågskålen och ekonomin i den andra på en våg som heter ”Framtiden”.
Där är Noquo Foods ett exempel.
Det finns fler.
När Måns Ullerstam bläddrar i den veganska kortlek där alla kort är märkta Kale United på baksidan drar han efter Noquo Foods raskt fram Swedish temptations, Rubies in the Rubble, Hooray foods och Mondarella för att sitta med en full hand som idag kanske är en stege men som ska landa i en Royal Straight Flush.

En stark hand

* Swedish temptations med Bärta, , den 100 procent naturligt fermenterade svenska ekologiska ärtan, full med vegetabiliska proteiner, rik på fiber och tillverkad i Karlshamn och med en utgångspunkt långt bak i en kvinna som blev vegan trots att hon inte gillade grönsaker.
* Rubies in the Rubble, britterna som tog utgångspunkten i matsvinn och landade i ett prisbelönt sortiment av ketchup, majonnäs och relish.
* Hooray foods, med sitt växtbaserade baconalternativ och med en humor stor nog att visa upp sig med  Hooray bacon på en meny med Elton John-tema under rubriken ”Don´t Go Bacon My Heart”.
* Mondarella, som man vid det här laget och utan att ens ha varit bosatt i Göteborg kan gissa är ett Mozzarella-alternativ från ett företag med målsättningen att skapa ”en smakfull, hälsosam produkt som du har råd med”.
Som du ser i listan i anslutning till denna artikel finns det en lång rad andra företag som Kale United arbetar med – och tanken är att lansera och skala upp och göra bra business med goda produkter, vilket inte med självklarhet är det lättaste.

– Nej, det är inte lätt att bygga stort...

Inte alltid lätt

I ena ringhörnan – innovativa men ofta små veganska företag med goda produkter men svårigheter både att skala upp produktionen, hitta marknaden och att räkna hem det hela så att den slutliga summeringen av debet och kredit, bokföringens Knoll och Tott, blir svarta siffror längst ned på sidan.
I andra ringhörnan – dagligvaruhandelns jättar som ofta vill men inte vet hur de ska lägga till ”och kan” till den meningen och vars struktur och organisation inte är skapade för att hantera tolv burkar honung och åtta kilo biodynamiska tomater.
Om du förstår problemet.
– Nej, det är inte lätt att bygga stort, konstaterar Måns Ullerstam så här i inledningen av det 2020 som för Kale United är ”proof of koncept” och där man inlett ett samarbete med Movement Group som en del i strategin att bygga större relativt sett och helst stort absolut.
Mycket handlar om att bygga starka samarbeten med seriositet som grund och att  bygga i hela kedjan från råvaror till konsumtion, sammanfattar han.
Många multipler. Många trender. Olika problem i olika ändar av snöret. I den ena betydelsen av att satsa veganskt och vikten av att marknadsföra hållbara och sunda produkter, i den andra att få förståelse för att man måste få det hela att gå ihop ekonomiskt om man ska uträtta något över huvud taget.

Tekniken god

Eller sprida och förankra insikten att teknik och artificiell intelligens och digitalisering inte är påfund av djävulen utan faktiskt kan vara det godas kompis, rätt utnyttjat och i rätt händer.
Och Måns Ullerstam kan, som Wilson Pickett gjorde 1963 med stöd av Stones några år senare, konstatera att ”Time is on my side”.
Allt veganskt trendar och även om andelen helt veganska svenskar är knappt intill mätbar och andelen 100-procentsveganer på samma nivå som för 30 år sedan så minskar vi köttätandet och blir allt mer flexitarianska.
När handeln nu bytt till nya frysar, som inte bara är intelligenta utan även drar hälften så mycket på energisidan, blir djupfryst ett bättre alternativ än färskt i matsvinnets spår och möjligheterna öppnar sig för mindre producenter av det slag som breder ut sig under Kale Uniteds vingar och den som vill se ett annat tecken kan notera att av de nya livsmedelsprodukter som presenterades i Storbritannien 2019 lanserades 23 procent som ”veganska”.

Därmed inte sagt att ett och annat intermezzo kan dyka upp längs vägen. Som när Måns Ullerstam tittar på klockan och konstaterar att vi pratat bort 45 minuter.– Kvart över 11! Jag skulle ha träffat Oumphs grundare för en kvart sedan! 

Förhoppningsvis stjälper inte en sådan vegansk tuva det växtbaserade lasset.

Text: Redaktionen

Foton: Pressbilder samt MostPhotos

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil