Breder ut sig på betalmarknaden

Betalningar med mobilen är på väg att bli det nya stora och kommer än mer att bli det, enligt Visa. | Foto: Pressbild
Två av tre svenskar har någon gång betalat med mobilen i en butik. Nu är nya smarta telefoner och system är på väg in på betalmarknaden i Norden.

66 procent av personer i Sverige har någon gång betalat med mobilen i en butik – och smarta telefoner och affärssystem slår sig in på betalmarknaden i Norden.
Det hävdar man i en ny rapport från Deloitte som bygger på en ny studie som Visa låtit göra.

Kunder efterfrågar betalningar som känns både trygga och snabba, samtidigt som företag kämpar för att kapa millisekunder i affärsprocessen, skriver Deloitte som sedan beklagar att ”framtidens betalningar riskerar att stoppas av gamla traditioner i Norden”.

Förklaringen till beklagandet?
– Studien visar att många fortfarande tror att kortbetalningar med mobiltelefonen är ett mindre säkert alternativ. Detta speglar inställningen vi sett i andra sammanhang. Här har både företag, banker och myndigheter ett arbete att göra i att utbilda marknaden om att så inte är fallet. Kortbetalningar i mobilen är ännu säkrare och upplevs ofta smidigare än traditionella kortbetalningar, säger Visas Eilin Schjetne.

Norden är en av världens mest utvecklade betalmarknader[1]. En ny studie från Visa, som baseras på djupintervjuer med konsumenter och företagare, pekar på att de som svarat efterfrågar snabbare och smidigare betalningar.
– Snabba och säkra betalningar blir extra aktuellt med det nya PSD2-regelverket. Det ställer högre krav på att betalsystem är uppdaterade. Annars riskerar betalningar att bli fördröjda och i värsta fall stoppade, säger Eilin Schjetne.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil