Satsar miljon på barn i rörelse

Kronfågel lanserar Rätt till rörelse, efter ett initiativ av marknadschefen Susann Zabrodsky. | Foto: Pressbild
Kronfågel lanserar ”Rätt till rörelse”, ett projekt för att bidra till att få fler svenska ungdomar att börja idrotta. En miljon kr ska delas ut 2021.

När Kronfågel nu lanserar ”Rätt till rörelse” är det med utgångspunkten att vi i Sverige behöver få dagens unga och kommande generationer unga att röra på sig mer – och att man då vill stötta de som arbetar med sådana frågor.
– Det finns fantastiska människor som ensamma eller i en förening har tagit sig an uppgiften att göra idrotten mer tillgänglig för barn. Vi uppmanar alla dessa initiativtagare att ansöka hos Rätt till rörelse, säger Susanne Zabrodsky, marknadschef och initiativtagare till projektet.

– Med Rätt till rörelse vill Kronfågel stötta initiativ som aktivt jobbar för att fler barn ska få möjlighet att röra på sig och träffa andra. Det kan vara ett projekt som handlar om integration, hjälpa barn med funktionsvariation att börja idrotta, eller ett välkomnande ledarskap som får unga att känna sig motiverade och fortsätta med sin idrott, förklarar Susanne Zabrodsky.

Det första samarbetet man har valt ut är världens största ungdomsturnering i fotboll, Gothia cup.
– De jobbar aktivt för att skapa goda möten mellan barn och ungdomar. Över en miljon ungdomar med olika bakgrund och nationaliteter har sedan 1975 mötts på Gothia cups fotbollsplaner. Effekten av sådana möten är det fina med idrotten, menar Zabrodsky.

Under hösten 2020 rivstartar Rätt till rörelse och delar ut 500 000 kr till ett antal föreningar och initiativ som uppfyller Kronfågels krav.
Företaget kommer löpande att utvärdera ansökningarna och hoppas kunna välja 20 initiativ där ambitionen under 2021 är att dela ut över 1 miljon kronor. I samband med satsningen vill Kronfågel bidra med sin kunskap om mat till alla föräldrar.
– Vi som är föräldrar till idrottande barn kan ibland oroa oss för om maten vi lagar innehåller tillräckligt mycket näring. Samtidigt som vi har ett behov av att maten ska vara snabb och enkel att tillaga, säger Kronfågels marknadschef.

– Tillsammans med vår ambassadör Markiz Tainton och dietisten Kajsa Asp Jonson har vi undersökt och utvecklat populära rätter som de flesta barn gillar, och många föräldrar redan lagar. Vi vill att maten ska vara enkel, god och hälsosam och samtidigt hjälpa föräldrarna att göra ett lite bättre val för klimatet, förklarar Susanne Zabrodsky.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil