Så vill kunderna betala i butik

Foto MostPhotos
En enkät som Fidesmo gjort indikerar hur attraktiva olika betalformer är för konsumenterna. Enkelhet är vad som styr när vi väljer hur vi vill betala.

Fidesmo, ett svensk fintech-företag, har låtit Origo göra en undersökning bland svenska och tyska konsumenter om vilka betalformer de föredrar.
Det är en liten undersökning där endast 527 svenskar svarat, ungefär hälften av vad som normalt krävs för att en undersökning ska kunna ha kvalitativa resultat. Man får alltså se Fidesmos siffror som ett slags indikation.

Trots en växande oro kring säkerhet, väljer konsumenter ändå betalsätt efter enkelhet när de handlar i butik. 
Samtidigt visar undersökningen att många fortfarande har låg kännedom om nya betalsätt – kort och faktura är fortfarande de bekväma alternativen, skriver Fidesmo.

Sammanfattningsvis är det enkelhet och inte säkerhet som väger tyngst när det gäller hur vi föredrar att betala, enligt de som svarat i undersökningen.

– Det är anmärkningsvärt att säkerhet inte står högre upp på svenskarnas agenda i tider som dessa. Namn, personnummer, adress och kontouppgifter verkar inte heller vara något större problem för oss svenskar att dela med oss av när vi handlar online eller i butik, säger Fidesmos vd Mattias Eld.  

Läs mer om undersökningen i Butikstrender 11/2022

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil