Så vill kunderna betala i butik

Foto MostPhotos
En enkät som Fidesmo gjort indikerar hur attraktiva olika betalformer är för konsumenterna. Enkelhet är vad som styr när vi väljer hur vi vill betala.

Fidesmo, ett svensk fintech-företag, har låtit Origo göra en undersökning bland svenska och tyska konsumenter om vilka betalformer de föredrar.
Det är en liten undersökning där endast 527 svenskar svarat, ungefär hälften av vad som normalt krävs för att en undersökning ska kunna ha kvalitativa resultat. Man får alltså se Fidesmos siffror som ett slags indikation.

Trots en växande oro kring säkerhet, väljer konsumenter ändå betalsätt efter enkelhet när de handlar i butik. 
Samtidigt visar undersökningen att många fortfarande har låg kännedom om nya betalsätt – kort och faktura är fortfarande de bekväma alternativen, skriver Fidesmo.

Sammanfattningsvis är det enkelhet och inte säkerhet som väger tyngst när det gäller hur vi föredrar att betala, enligt de som svarat i undersökningen.

– Det är anmärkningsvärt att säkerhet inte står högre upp på svenskarnas agenda i tider som dessa. Namn, personnummer, adress och kontouppgifter verkar inte heller vara något större problem för oss svenskar att dela med oss av när vi handlar online eller i butik, säger Fidesmos vd Mattias Eld.  

Läs mer om undersökningen i Butikstrender 11/2022

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil