Många svenskar har inte råd att äta hälsosamt

Frukt- och gröntavdelning med kampanjskyltning – hälsosamma val i fokus

Lästid: 1 minut

Dela nyhet

Prispressade hushåll gör frukt och grönt till en lyx – butikens roll blir allt viktigare

En växande andel svenskar uppger att de inte har råd att äta så hälsosamt som de önskar. Det visar årets Vegocracy Report, framtagen av Ipsos på uppdrag av salladskonceptet Picadeli. Rapporten pekar särskilt ut barnfamiljer och arbetslösa som extra utsatta – men visar samtidigt att butiken kan göra mycket för att påverka.

Salladsbaren blir en temperaturmätare

Svenskarna vill äta mer grönt, men 9 av 10 svarar att priset är ett hinder. Endast 10 procent äter frukt och grönt enligt rekommendationerna. Frida Bresander, Marketing Manager på Picadeli, betonar att tillgänglighet och prisvärde är avgörande – och att handeln spelar en central roll:

”Som butik kan man göra mycket genom att lyfta fram de nyttiga valen tydligare och kombinera dem med kampanjer, inspiration och recept.”

I butik blir salladsbaren en indikator på vad kunden prioriterar. Under vår- och sommarmånader ökar efterfrågan på fräsch och prisvärd lunch att ta med – men sortiment, exponering och prissättning avgör hur mycket som faktiskt säljer.

Teknik och tydlighet minskar svinnet

Med hjälp av AI-stöd och datadrivna orderförslag anpassade efter väder, säsong och tidigare försäljning, kan butikerna optimera sin salladsbar. Rabatter på varor med kort datum, säsongsstyrning och tydlig skyltning rekommenderas för att både minska svinnet och öka snurren i kyldisken.

”Vi vet att kunden plockar med ögonen,” säger Bresander. ”Det krävs engagemang i form av provsmakningar, skyltning och kommunikativt arbete.”

5 tips för att öka försäljningen av hälsosamma val:

  • Locka med det visuella: Se till att salladsbar eller frukt & grönt-avdelning alltid ser fräsch ut.
  • Utöka utbudet: Ge plats för fler nyttiga, prisvärda och goda alternativ – särskilt till lunch.
  • Kampanja smart: Lyft fram hälsosamma val med lockpriser och komboerbjudanden.
  • Skyltning vid kort datum: Skapa tydliga erbjudanden för att minska svinn och öka försäljning.
  • Använd data – och personalen: Optimera beställningar med hjälp av data, och utbilda personalen i att inspirera kund.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.