Norska Coop satsar på en ny mobil lösning

Norska Coop satsar på en ny mobil lösning
Norska Coop vill effektivisera sina mer än 1 250 butiker via en ny lösning. Foto: Pressbild Coop
Lästid: 2 minuter
Norska Coop tar sig an utmaningar i sina system och vill skapa nya digitala lösningar och mer effektiva processer för sina drygt 1 250 butiker.

Norska Coop tar sig an utmaningar i sina system och vill skapa nya digitala lösningar och mer effektiva processer för sina drygt 1 250 butiker.

Coop identifierade flera processer i butiksnätverket som var osynkade, exempelvis skillnader i hur digitalt och printmaterial hanterades i butiker.
Det fanns också utmaningar med att butikspersonal behövde lämna butiksytan och gå till kontoret för att hantera vanliga uppgifter, som att skriva ut skyltar och affischer.

De äldre systemen hade också andra begränsningar, exempelvis tog det tid att få in data och det fanns begränsningar i hur effektivt de kunde skapa de olika skyltformat som butikerna behöver, konstaterar Lexmark.

– Vi hade i praktiken ett system för att göra skyltar med bilder och tillhörande text och ett system för andra skyltar, vilket var väldigt ineffektivt, säger Rolf Wathne, IT-ansvarig för Coops butikskedjor.
– Vi lever i en tid där det är viktigare än någonsin att information till kunder överensstämmer från nätet till butiksbesök och att personal kan uppdatera allt material via mobila enheter i butiken.

För att lösa utmaningarna önskade Coop investera i nya lösningar. På önskelistan stod en mobil lösning som var enkel att använda för all personal och som inte krävde besök till backoffice-datorn.

Ledningen önskade också en molnlösning, något som Lexmark kunde erbjuda, där inga ytterligare servrar behövdes och där företagets molnteam kunde se till att alla butiker fick snabb och kontinuerlig prestanda, förklarar man.

– Konsumenter förväntar sig numera en sammanhållen kanalapproach med samstämmig information och då behöver vi lösningar som gör det möjligt, säger Rolf Wathne på Coop.
– Vår upphandling visade att Lexmark var den enda aktören som kunde möta dessa behov, med system och mobila enheter som kan hantera och uppdatera alla datapunkter på alla olika typer av skyltar.

– Coop Norge är en ledare inom digitalisering av butiker och vi är stolta över vårt partnerskap i dessa viktiga processer, säger David Jenkins på Lexmark.
– Tillsammans kan vi med rätt teknik skapa ännu mer digital innovation i butikerna.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil