Orkla rankat för sitt klimatarbete

Orkla rankat för sitt klimatarbete
CDP har rankat Orkla i högsta kategorin i årets ranking som handlar om verksamhet och klimatpåverkan. Illustration: Orkla
När CDP nu släpper sin ranking över företags och städers inrapporterade klimatpåverkan får Orkla betyget A och placerar sig i den högsta kategorin.

När CDP nu släpper sin ranking över företags och städers inrapporterade klimatpåverkan får Orkla betyget A och placerar sig i den högsta kategorin.

CDP (Carbon disclosure project) administrerar företags och städers inrapportering om verksamhetens klimatpåverkan.
Man har nu släppt årets ranking. Orkla får betyg A, bland annat sedan man minskat sina direkta växthusgasutsläpp med 58 procent de senaste fem åren.

Orkla får det höga betyget för sina åtgärder för att minska utsläppen, mildra klimatrisker och utveckla koldioxidsnål ekonomi, baserat på de uppgifter som företaget rapporterade genom CDP: s frågeformulär för klimatförändringar 2020.

– Att minska utsläppen av växthusgaser är en av våra viktigaste miljöuppgifter. Orklas anställda är djupt engagerade i detta arbete och vi är både glada och stolta över CDP: s erkännande av vår prestation. Vi kommer att fortsätta vårt arbete och ta vår del av ansvaret för att bidra till att lösa klimatförändringsutmaningarna, säger Jaan Ivar Semlitsch, global koncernchef på Orkla.

Fakta/CDP År 2020 rapporterade totalt 9 526 av världens största företag sitt klimatarbete till CDP. Globalt fick 270 företag betyg A. Utvärderingen betonar företags förmåga att minska utsläppen av växthusgaser, sätta meningsfulla mål och följa upp framstegen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil