Tre finalister klara till Änglamarkspriset

Foto Pressbild
Coop rapporterar att tre finalister är klara för Änglamarkspriset 2023. Det är Vividye, Bredsjö mjölkfår och Koastal och vinnaren koras 22 november.

De tre finalisterna i Änglamarkspriset 2023 är Vividye, Bredsjö Mjölkfår och Koastal. Änglamarkspriset premierar personer, organisationer eller initiativ som gjort särskilt värdefulla insatser inom miljö i Sverige eller har en idé med stor potential för framtida hållbarhetsnytta. Priset delas ut till unga eldsjälar upp till 30 år.

– Vi i juryn känner en stolthet och stark tro på årets tre finalister som alla står för en kreativitet och ett gediget miljötänk till nytta för framtiden. Deras projekt är alla mycket bra exempel på ung entusiasm och vilja att förändra, men med helt olika metoder, säger juryns ordförande Charlotta Szczepanowski, generalsekreterare för Vi-skogen.

Finalister till Änglamarkspriset 2023

Vividye, Göteborg
Juryns motivering: ”Här ser vi en möjlighet att skapa en längre livslängd av en viss typ av plagg, vilket leder till minskad materialkonsumtion och mindre klimatavtryck för branschen. Med Vividyes metod kan även tryckta plagg återbrukas. Vividye är ett spännande exempel på ung kreativitet för att hitta lösningar i en bransch med stora miljöutmaningar. Deras metod kan förändra branschen på sikt.”

Bredsjö mjölkfår, Hällefors
Juryns motivering: ”Bredsjö mjölkfår är ett utmärkt exempel på hur öppna landskap bevaras samtidigt som man bidrar med en högkvalitativ och ekologisk livsmedelsproduktion. Osten tillverkas av mjölk från gårdens får och besökaren får utöver osten njuta av den vackra naturen. Bredsjö mjölkfår är ett värdefullt inslag i en bygd där det vackra landskapet till stor del omvandlats till skog med ett innehåll och budskap som är viktigt; kvalitativ närproducerad mat i en natur som vi alla mår bra av och måste vara rädda om.”

Koastal, Göteborg

Juryns motivering: ”Matsektorn står inför stora utmaningar och vi vet att vi behöver hitta nya källor till mat från havet, då stora delar av haven är utfiskade. Där kan tång fylla en stor funktion för att skapa nya mer hållbara livsmedel. Vi ser att Koastals franchiselösning är ett utmärkt exempel på en kreativ idé som nu utvecklats till ett genomarbetat koncept. Koastal skulle kunna hjälpa många att komma i gång med en småskalig produktion av tång, vilket skapar en stor potential för en hållbar livsmedelsproduktion.”

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil