Arla letar årets smak – hittas på Instagram?

Arla letar årets smak – hittas på Instagram?
Jimmi Eriksson är en av profilerna som nu hos Arla letar efter årets smak. Foto: Pressbild Arla

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Arla utforskar Instagram för att utse Årets smak. När man nu för tredje året i rad korar denna har man hunnit analysera 20 000 Instagram-inlägg.

Arla utforskar Instagram för att utse Årets smak. När man nu för tredje året i rad korar denna har man hunnit analysera 20 000 Instagram-inlägg.

För tredje året ska Arla alltså presentera Årets smak och tar i år hjälp av Instagram genom att analysera 20 000 inlägg där från inflytelserika kockar och konditorer från hela världen.
Den genomgången visade, bland annat, att rostat, karamelliserat och fermenterat nu är extra populära smaker.  – Vill man veta vad som trendar inom matvärlden är sociala medier, och då särskilt Instagram, en viktig källa. Där delar kockar, konditorer, bagare och andra matkreatörer med sig av sina tankar och idéer, konstaterar Jimmi Eriksson som är en av kockarna i Arlas smakråd.
– Även om jag själv gärna lagar mat med svenska råvaror är det otroligt inspirerande att se vilka smaker och tekniker kockar runt om i världen jobbar med, tillägger Eriksson.

Djupdykningen på Instagram och enkätundersökningen till svenska matbranschen har letts av smakforskaren Johan Swahn.
– Genom Årets smak vill vi bidra med kunskap och inspiration. Därför är vi stolta över att Johan Swahn, som är expert på sensorik, har varit med i projektet och bidragit med insikter. Vi är också glada över att smakrådet har varit med på hela resan och hjälpt oss, säger projektledaren Annie Tidelius.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.