Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Slopar plasten i brödpåsarna

Coop har beslutat byta ut brödpåsarna med plastfönster. Istället kommer nya brödpåsar helt i papper. Coop räknar med att åtgärden kommer att spara 30 ton plast per år.

Minskad plastförbrukning med cirka 30 ton per år blir resultatet när Coop byter brödpåsar.
De gamla brödpåsarna med plastfönster försvinner och ersätts med nya helt i papper.

Efter att innan jul ha börjat fasa ut de tunna plastpåsarna för frukt och grönt tar nu Coop nästa steg.
Nu handlar det om att ersätta brödpåsarna med plastfönster och det steget tar Coop under våren 2020.

– Vi på Coop ska vara den goda kraften i mat-Sverige och jag är jätteglad över att vi nu kan presentera ett ytterligare steg i rätt riktning, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop.

De första nya brödpåsarna kommer att finnas i butik under april och sedan successivt under våren.
De nya papperspåsarna kommer även de att vara kostnadsfria för kunderna, meddelar Coop.

 

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Hyfsad start för Clas Ohlson

Clas Ohlson ökade sin försäljning i Norden med 4 procent under januari 2020. Totalt ökade försäljningen med 1 procent och

Växtbaserat och Tex Mex

Livsmedelsföretaget Paulig, med bland annat varumärkena Santa Maria och Risenta, satsar på internationell tillväxt. Växtbaserat protein är en viktig del

Svenskodlad ärta i framtidsprojekt

På naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda provar man att laga maträtter på gråärt (se bild), som under 1800-talet konkurrerades ut av

500 miljoner till Mathem

Mathem tar in 500 miljoner kronor i en ny investerarrunda. Tidigare ägare som Kinnevik, Verdanne och Clas Ohlson satsar mer

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Lantmännens vice vd i regeringens..

Regeringens nya strategiska arbetsgrupper ska skapa innovativa lösningar på samhällsutmaningar. Lantmännens vice vd Per Arfvidsson är invald i den grupp

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch