Var tredje yngre nobbar butiksbesök

Foto MostPhotos
En undersökning Pricer låtit göra visar att var tredje yngre nobbar butiksbesök och att handeln nu får ställa in sig på att möta nya växande köpvanor.

En ny undersökning från Savanta på uppdrag av Pricer visar att var tredje svarande i den börjat använda click & collect-tjänster, där man beställer på nätet och hämtar i butik, mer frekvent under pandemin för matinköp och att många planerar att fortsätta med de nya köpvanorna. 

Dessutom uppger var tredje yngre av de svarande att de inte kommer att besöka hemelektronikbutiker framöver för att istället fokusera på andra leveransalternativ.

Undersökningen visar att pandemin fått många av de svarande att använda click & collect-tjänster för sina matvaruinköp. Främst är det yngre, 45 procent i åldrarna 18-24 år, 48 procent i åldrarna 25-34 år, som börjat använda tjänsterna för att beställa på nätet och hämta i butik. Det kan jämföras med endast 18 procent av de som är över 65 år.

– Trots att pandemin fick många äldre svenskar att tänka om kring hur de rörde sig i samhället, så visar vår undersökning att det i högst utsträckning var de yngre svenskarna som ändrade sina vanor kring hur de köpte mat, säger Fredrik Sunesson, ansvarig för Pricer i Sverige.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stark rapport från Clas Ohlson

Clas Ohlson redovisar en stark försäljningsutveckling och förbättrad lönsamhet. ”Lyckats imponerande”, betygsätter koncernchefen.

Karin Andrén ny HR-direktör hos Ica

Karin Andrén har fått jobbet som HR-direktör hos Ica-gruppen. Hon har tidigare jobbat i HR-sammanhang för H&M där hon varit sedan 2011.

Åtta av tio vill ha fysiska julkort

I en undersökning som Postnord presenterar säger åtta av tio svarande lämpligt nog att de helst vill ha julkort och julhälsningar i postlådan.

Hammars julmust vann litet jultest

När Aftonbladet lät elva personer göra ett blindtest av julmust fick Hammars bryggeris julmust med kardemummasmak störst bifall.

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil